Uppsalas elever förtjänar bättre än moduler

För alla barn och föräldrar som är oroliga över att inte få önskvärda platser i förskolan och grundskolan framstår verkligheten bli ännu mer problemfylld än vanligt, skriver Therez Almerfors, Christopher Lagerqvist och Gabriella Lange.

När planeringen av skolor nu brister är det Uppsalas barn och familjer som får betala priset, skriver Therez Almerfors, Christopher Lagerqvist och Gabriella Lange.

När planeringen av skolor nu brister är det Uppsalas barn och familjer som får betala priset, skriver Therez Almerfors, Christopher Lagerqvist och Gabriella Lange.

Foto: Pressbild.

Debatt2020-09-20 02:15
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I åtminstone tre år har det varit känt att förskolan och grundskolan behöver fler och bättre lokaler, inte minst i centrala Uppsala. Ändå har Socialdemokraterna valt att avvakta och skönmåla problembilden. Så sent som i våras fick vi beskedet att det ”inte finns några problem” i förskolan och grundskolan – och om det finns några problem, så är ”allt under kontroll”.

Plötsligt, efter sommaren, är det nära nog panik: befintliga lokaler är inte tillräckliga och det råder stor lokalbrist i början av hösten. Plötsligt ska moduler ställas upp i centrala Uppsala för att täcka förskolans och grundskolans lokalbehov. Den långsiktiga lokalförsörjningen lyser ännu en gång med sin frånvaro – efter sex år med Socialdemokraterna i kommunledningen. Uppsalas elever förtjänar bättre.

Moderaterna har flera gånger påpekat att det tar för lång tid att bygga och planera nya skolor. När planeringen av skolor nu brister är det Uppsalas barn och familjer som får betala priset. I Gamla Uppsala har skolan stått i moduler i flera år och i Rosendal väntar man på en ny skola. Vi vill istället se långsiktiga och hållbara planer för Uppsalas skolor där elevernas lärande är i fokus. Då kan vi inte heller bedriva skolor i undermåliga lokaler där undervisningen blir lidande. Detta har Moderaterna varit tydliga kring länge. 

När beslut skulle fattas om den kraftigt eftersatta Brantingsskolans framtid menade vi att ny färg och nya tapeter inte skulle göra skolan funktionell, utan att det istället skulle krävas omfattande renovering eller att skolan skulle rivas och byggas om på nytt. Socialdemokraterna valde istället att förhala processen för att i efterhand behöva erkänna misslyckandet kring skolan när den nu ändå ska rivas och byggas om på nytt. 

I takt med att Uppsala växer och nya områden byggs ut måste behovet av nya skolplatser tillgodoses. Detta påtalade vi i utvecklingen av Södra Åstråket där vi menade att plats för förskola måste säkerställas innan man beslutar om parkutveckling för över 50 miljoner kronor.

De skolmiljöer som nu skapas i Uppsala är både dyra och dåliga. Samtidigt tycks den politiska medvetenheten för problemet vara låg. På utbildningsnämndens senaste möte yrkade Moderaterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna på att ansvariga politiker och tjänstemän skulle återkomma till Utbildningsnämnden redan i oktober 2020 för att förklara dels hur planeringsmissen kunde uppstå, dels vilka åtgärder som den politiska ledningen vidtar för att planeringsmissen inte ska uppstå på nytt. Förslaget avvisades av Socialdemokraterna, Liberalerna, Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet.

När det gäller förskolan frågar sig Moderaterna och Uppsala-Alliansen vad som ska hända i början av nästa år, då smärtsamma flaskhalsar normalt uppstår, när platsbristen i Uppsalas förskolor redan är påtaglig. Kommer ännu fler barn att få problem att få en förskoleplats i början av 2021 när problemen redan är kännbara i augusti 2020?

För alla barn och föräldrar som är oroliga över att inte få önskvärda platser i förskolan och grundskolan framstår verkligheten bli ännu mer problemfylld än vanligt. Socialdemokraterna har tappat bollen i förskole- och grundskolepolitiken. När politiken brister i ledarskap och planering gällande lokalfrågor blir alltid undervisningen lidande genom mindre resurser. Lidande blir våra barn och ungdomar.