En kapacitetsstark kollektivtrafik Àr en förutsÀttning för Uppsalas framtid oavsett om staden förvÀntas vÀxa kraftigt eller om man stÀller om den nuvarande staden till att vara mindre bilberoende. Kommunen har i sitt arbete fört fram tvÄ problematiska förslag, spÄrvagn och BRT (Bus Rapid Transit, det vill sÀga stora bussar med snabb framkomlighet). Ett alternativ som Àr kapacitetsstarkt, mycket billigare och gör smÄ avtryck i miljön, Àr automatbana.
Automatbana Àr ett fordonsslag som har funnits i 50 Är och Àr ett vanligt inslag i den europeiska kollektivtrafiken. Automatbanornas fordon har plats för 20-40 passagerare. Dess hjul Àr försedda med vanliga fordonsdÀck, men banan drivs med elektricitet. Banan Àr byggd pÄ grus som tÀckts med asfalt och har en bredd av cirka sex meter. PÄ broar gÄr den ofta pÄ galler, vilket reducerar behovet av att rensa banor. Automatbanan kan gÄ frÄn 15 minuters intervall mitt i natten till varje minut under rusningstrafik. Vid minuttrafik Àr kapaciteten för automatbana lika stor som för den maximala kapaciteten för spÄrvagn. Genom att kunna hÄlla korta intervall mellan fordonen, Àr vinterstormar inget problem dÄ banan hela tiden hÄlls öppen. Fordonen Àr förarlösa och reducerar dÀrmed driftskostnaden med 75-85 procent.
Uppsala Àr till stora delar byggt pÄ flytlera vilket gör att mÄnga gator i Uppsala Àr kÀnsliga för fordonens tyngd. Bussar Àr sÄ tunga att de som bekant orsakar sÀttningar och hÄl i gatorna (en normalbuss vÀger 16 ton, en ledbuss 24 ton, och BRT 30 ton) och spÄrvagn, som vÀger uppemot 40 ton, ger Ànnu större skador eftersom den trycker pÄ samma stÀlle hela tiden. Det Àr inte bara gatan som pÄverkas av sÀttningar frÄn trafiken, det gör Àven de rör och ledningar som Àr förlagda i gatan. Automatbanans fordon vÀger bara cirka 5-8 ton och ger dÀrför smÄ eller inga tryckskador.
PÄ grund av sin tyngd genererar de tunga fordonen höga kostnader lÀngs hela dess planerade strÀckning: vibrationer i stadsmiljö, kraftig pÄlning hundratals meter frÄn FyrisÄn för att komma in plant till en högbro och skydd av grundvattnet vid pÄlningen. Totalkostnaden för byggandet av spÄrvagn i nuvarande prislÀge Àr mycket osÀker, bland annat pÄ grund av att det Àr oklart vilka ÄtgÀrder som behövs för dricksvattnet, men rimligen nÄgonstans i intervallet 7 till 16 miljarder. Av dessa bidrar staten med 3 miljarder.
En utmaning för spÄrvagn i stadsmiljö Àr den lÄga friktion som hjulens stÄl mot rÀlsen skapar. Dels blir bromsstrÀckorna lÀngre Àn för andra fordon, vilket gör att spÄrvagn Àr vÄrt mest olycksdrabbade kollektivtrafikfordon eftersom andra trafikanter inte förutser sÄ lÄnga bromsstrÀckor. Dels har spÄrvagnen dÄlig förmÄga att gÄ i branta backar och krÀver dÀrför lÄnga broar pÄ hög höjd över FyrisÄn. För att bygga en högbro för spÄrvagn krÀvs att nÄgon form av skydd hjÀlper mot det lÀckage av dricksvattnet ut i FyrisÄn som pÄlningen genom lerlagret till fast grund medför. Om det uppstÄr en skada, sÄ pÄverkar den sedan Uppsalas tillgÄng till dricksvatten, troligen Ànda till nÀsta istid. För en automatbana gör den lÄga vikten och höga dÀckfriktionen att anslutningen till en bro över FyrisÄn kan lÀggas mycket nÀrmare Än Àn om man kör med spÄrvagn.
Enligt avtalet med staten om fyrspÄr mellan Uppsala och Stockholm ska 33 000 nya bostÀder byggas i Uppsala varav 11 500 planeras vÀster om FyrisÄn. För att dessa ska fÄ rÀknas in föreskriver avtalet kapacitetsstark kollektivtrafik till en station vid Bergsbrunna. SÀvja ligger pÄ högplatÄn Lunsen, sÄ om man vÀljer spÄrvagn kan den inte ta sig ned till tÄgstationen, utan dess resenÀrer skulle fÄ köa till hiss ned genom berget. Det försvÄrar ocksÄ kraftigt resenÀrernas möjlighet att fortsÀtta frÄn Bergsbrunna station till de stora arbetsomrÄdena Fyrislund och BolÀnderna. Automatbana, som Àr ett möjligt fordonsslag enligt fyrspÄrsavtalet, har inte dessa problem utan kan gÄ i branta backar. DÀrmed undviks ocksÄ cirka 1 miljard i kostnad för hissanordningar vid Bergsbrunna station.
Stora kostnader och miljörisker med spÄrvagn eller BRT Àr att vÀnta. Ett system med automatbana skulle pÄ grund av lÀgre vikt vara mÄnga miljarder billigare att bygga och utan förare ha en vÀsentligt lÀgre driftskostnad.