Bra att Uppsala äntligen bestämt sig för spårväg

För att näringslivet ska våga satsa i Uppsala, måste man veta hur staden ska byggas ut, skriver Lars Svensson med flera.

Uppsalaföretag och Handelskammaren välkomnar att det nu finns ett beslut om Uppsalas framtida kollektivtrafik.

Uppsalaföretag och Handelskammaren välkomnar att det nu finns ett beslut om Uppsalas framtida kollektivtrafik.

Foto: Johan Heimer

Debatt2023-06-22 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Näringslivet vill utveckla ett starkare och välmående Uppsala, där människor trivs, företag växer och attraktiviteten för invånare, investeringar och satsningar är hög. Vi brinner för Uppsalas utveckling. Vi äger, driver eller jobbar för företag som är verksamma här. Detta är vår plats på jorden. Vi är själva invånare i denna stad och kommer att göra allt vi kan för att Uppsala går en hållbar framtid till mötes.

För att näringslivet ska våga satsa och ta ekonomiska risker behöver osäkerheten minska. De senaste åren har präglats av återkommande kriser som skapat just osäkerhet. På kort tid har många företag kämpat med konsekvenserna av allt från pandemi, krig, energikris, inflation, minskad köpkraft och höjda räntor. Näringslivet måste ta allt detta i beräkning inför beslut om att satsa, exempelvis i nya bostäder, fastigheter, fordon eller omställning som ger fler jobb till en växande befolkning.

För näringslivet är det viktigt att bejaka nytänkande, tillväxt och utveckling. Alternativet är tillbakagång och stagnation och det är inte en väg man vill befinna sig på. Den leder bara till sämre ekonomi för hushållen, färre jobb, tvärnit i bostadsbyggande och företag som sitter still, i väntan på bättre tider.

När osäkerhet i omvärlden plågar många företag gäller det att åtminstone kommunen kan bidra till att skingra en del oklarheter. Vilka spelregler är det som gäller? Vad har vi att anpassa oss efter? Näringslivet efterfrågar tydliga och raka besked för att våga satsa fullt ut.

De politiska turer kring Uppsalas utbyggnad som gått att följa i media sedan valet har skapat stor förvirring. Politiken överlåter vi till partierna att sköta. Däremot värderar vi utfallet av politiken och gör kalkyler utifrån de beslut som tas.

Den politiska kartan i Uppsala har nyligen ritats om. Med de nya beskeden ges förutsättningar för majoritetsbeslut i kommunfullmäktige om bland annat spårväg, om än med minsta möjliga marginal. Vi välkomnar besked som ger ökad stabilitet i de politiska besluten, men anser samtidigt att en bredare politisk samling kring de långsiktiga linjerna för Uppsalas utveckling hade varit önskvärd. En del oklarheter återstår tyvärr, eftersom vi fortfarande inte vet vad en folkomröstning i juni 2024 ska handla om, bara att den ska bli av. 

Vår tolkning av det nya läget är att det nu finns en majoritet för vart Uppsala är på väg. Vi ser inte att andra förslag och idéer, särskilt om val av kollektivtrafiklösning, stöds av en alternativ majoritet i fullmäktige. Detta bidrar till ökad tydlighet. Nu kan vi planera utifrån att fyrspåret kommer att byggas och färdigställas senast 2034. Vi utgår från att det kommer att byggas bostäder i de sydöstra stadsdelarna, men även i andra delar av kommunen. Och under denna mandatperiod påbörjas bygget av en spårväg, som så småningom knyter ihop Uppsalas västra stadsdelar med en ny järnvägsstation i Bergsbrunna.

Med denna ökade klarhet är vi i näringslivet beredda att jobba för att utbyggnadsplanerna bidrar till en positiv stadsförnyelse för hela Uppsala och att det hållbara samhällsbygget säkerställer att Uppsala fortsätter att vara en lockande stad att bo, arbeta och investera i. Detta är vår möjlighet att bygga ett Uppsala som svarar upp mot framtidens utmaningar. En plats som visar vägen mot en ljusare framtid.