Uppsala klarar sig inte utan spårväg

Utan fler bostäder och en stark kollektivtrafik kommer bostadskrisen i Uppsala bara att bli värre, skriver Vilhelm Hayen.

Utan spårväg, som bland annat Lund byggt (bilden), kommer inte Uppsalas kollektivtrafik att räcka till, menar Vilhelm Hayen.

Utan spårväg, som bland annat Lund byggt (bilden), kommer inte Uppsalas kollektivtrafik att räcka till, menar Vilhelm Hayen.

Foto: Johan Heimer

Debatt2023-09-10 06:45
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

2050 förväntas Uppsala läns befolkning ha passerat 500 000 invånare. Nästan 350 000 personer kommer enligt samma prognos från SCB då vara bosatta i Uppsala kommun. I dag har vi cirka 250 000 invånare. Att Uppsala växer är bra. Det ger oss fler skattebetalare, en mer levande stad, nya näringsidkare och en starkare välfärd. Men för att detta ska bli verklighet kan varken invånare eller lokalpolitiker idogt stå vid sidlinjen och titta på, eller för den delen försjunka i fantasier om “den stad som varit”. 

Redan nu saknas bostäder och studentlägenheter för många av de tusentals människor som varje år flyttar hit och drömmer om att göra Uppsala till sitt hem. Samtidigt vänder bostadsbyggandet ner över hela landet. En osäker framtid, med fortsatt hög inflation och krångliga byggregler, driver varje månad fler byggvilliga företag på fall.

Boverket pekar i sin byggprognos från juni 2023 på att byggandet av nya bostäder över hela landet nu faller mycket snabbt, en negativ trend som därtill väntas hålla i sig kommande år. Från en toppnotering om 71 000 påbörjade bostäder 2021 förväntas antalet för 2023 bli cirka 27 000. Detta är dystra siffror som inte skådats sedan finans- och eurokrisen under början av 2010-talet. Bostadsbristen – speciellt i en snabbväxande stad som Uppsala – försvårar ytterligare möjligheten att hitta en plats att bo på, och detta ovanpå redan hastigt stigande räntor och ökade hyreskostnader.

Framför allt unga och de med tunna plånböcker riskerar helt enkelt att konkurreras ut från bostadsmarknaden om ingenting görs, något som hotar såväl Uppsalas rykte som studentmål och forskningsnav, men som även äventyrar stadens framtida välfärd. 

Därför är det mycket positivt att Uppsala kommun äntligen beslutat om genomförandet av sydöstra staden och spårväg. Tillsammans med fyrspårsavtalet, vilket kommer fördubbla antalet järnvägsspår mellan Stockholm och Uppsala och inom vilket staten bidrar med finansiering om 3 miljarder kronor, resulterar detta i över 33 000 nya bostäder i kommunen. Till detta krävs en kollektivtrafik som inte bara ser till dagens behov, utan också bidrar till både staden och regionens helhetsutveckling för att möjliggöra enkel, bekväm och miljövänlig pendling till jobb, skola och nöje även i framtiden.

Vi är av den orsaken väldigt nöjda över att Liberalerna i kommunfullmäktige i juni beslutade att rösta för byggandet av spårväg i Uppsala. Att spårväg är rätt val för Uppsala bekräftas även av den slutrapport som i augusti godkändes av kommunstyrelsen. Arbetet med rapporten har pågått sedan 2019 med syftet att jämföra de samhällsekonomiska vinsterna för spårväg kontra Bus Rapid Transit (BRT), med vilket menas utbyggnad och modernisering av Uppsalas bussnät. Sammanfattningsvis finner rapporten att spårvägen blir en samhällsekonomisk vinstaffär för Uppsala: något som stämmer även när statens medfinansiering om 3 miljarder kronor räknas bort. Detta framför allt på grund av de högre driftkostnader som BRT har samt de högre markvärden som beräknas skapas längs spårvägens sträcka.

Det är självklart att beslut som dessa bör diskuteras och utredas grundligt. Det har man gjort i snart tio års tid. Lika självklart är att det kommer kosta kommunen och regionens skattebetalare en långt ifrån försumbar summa. Nuvarande beräkningar placerar prislappen kring 8 miljarder kronor. Men morgondagens stad, med modern kollektivtrafik, fler cykelvägar, vackra parker och nya bostäder måste få kosta. Det är så vi skapar ett Uppsala både för oss som redan bor här och för kommande generationer – en plats som fortsätter vara det självklara valet för unga ambitiösa människor från hela landet.