Sverige och Uppsala har en lång och stolt tradition av utbildning och kunskap. När Sveriges studenter rangordnar stad för att studera i så är Uppsala populärast. Det är fantastiskt. Vi har starka universitet med tydligt kunskapsfokus, men vi har också våra 13 studentnationer som varje dag gör livet bättre, roligare och tryggare för Uppsalas studenter. Ett andra hem i en stor stad.
För att säkra vår framtid och konkurrenskraft lokalt och globalt behöver vi investera kraftfullt i skola och utbildning. Moderaterna gör det tydligt: kunskap och kvalitet är hjärtat i vår skolpolitik. Vi strävar efter att göra skolan till en plats där alla elever och personal kan känna sig trygga och där varje individ har möjlighet att nå sin fulla potential. Ett gediget politikutvecklingsarbete med företrädare från hela Sverige som jag fått förmånen att leda har lett fram till 123 nya förslag för att ta tag i skolans problem och skapa nya möjligheter. Förslag som nu är beslutade på Moderaternas partistämma.
Förmedling av kunskap ska baseras på kunskap. Därför måste all lagstiftning och alla styrdokument på utbildningsområdet genomsyras av att kunskap och bildning sätts i centrum och av att utbildningsmetoder ska baseras på vetenskap och beprövad erfarenhet. Moderaterna föreslår en tydligare läroplan som fokuserar på kunskap snarare än enbart förmågor och vi vill införa centralt rättade nationella prov.
Framtiden börjar i skolan och allt börjar med en bra lärare. För att skolan ska vara en plats för kunskap behöver vi skickliga lärare och rektorer. Lärarutbildningen behöver reformeras för att höja kvaliteten och kraven. Det ska vara attraktivt att vara lärare med mindre administration och mer befogenheter. Vi höjer antagningskraven till lärarutbildningen för att säkerställa att de bästa väljer att utbilda våra barn och unga.
Enligt Brottsförebyggande rådet har hälften av eleverna i årskurs 9 blivit utsatta för brott. Den vanligaste brottsplatsen är skolan. Detta måste upphöra. Vi förespråkar en kartläggning av brottslighet i grundskolor och gymnasier och efterlyser nationella riktlinjer för att främja trygga skolmiljöer. Samtidigt bör rektorer få utökade befogenheter att fatta beslut om avstängning, omplacering och tillfällig omplacering av elever. Det är inte rimligt att hela samhällets fostrande ansvar läggs på skolan. Föräldrarna bär det yttersta ansvaret för sina barn och bör även engagera sig i deras skolgång. Med stärkt föräldraansvar, förväntansdokument kopplat till ordningsregler och möjlighet till föräldrastöd.
Sverige som kunskapsnation halkar efter. Inte bara bland de som presterar sämst utan även bland de som presterar i topp. Vi vill att fler elever ska lyckas i skolan. Det handlar om tidiga och tydliga insatser i rätt tid. Därför behöver skolan erbjuda bättre möjligheter till stöd, anpassning och flexibilitet. V tittar på möjligheten att tidigare bedöma och utreda barn med befarad dyslexi för att säkerställa tidiga insatser. Dessutom vill vi se individuell prövning för anpassad antagning till skola och gymnasieskola. Vår politik utgår från barnens bästa, inte byråkratins.
För att möta arbetsmarknadens behov vill Moderaterna reformera yrkesutbildningen. Vi vill se en tvåårig yrkesskola som ett tredje alternativ på gymnasiet med lägre krav på teoretiska förkunskaper. Vi vill se ett auktorisationssystem med prestationsbaserad ersättning och kvalitetsuppföljning inom vuxenutbildning, yrkesutbildning och SFI. Fler ska komma i arbete och fler unga än i dag ska välja att slutföra sin utbildning och bära studentmössa, än kriminalitetens bana med rånarluva.
Moderaternas mål är att skapa en skola som ger varje elev möjlighet att utvecklas. Med mer tid för svenska och matematik i de lägre åldrarna lägger vi en stabil grund. Våra reformer sätter kunskap och kvalitet i centrum, gör läraruppdraget attraktivare och säkerställer trygghet och studiero för att alla elever ska nå sin fulla potential.