REPLIK
Olof Brundin, Thomas Andersson, Clas Högardh och Anders Jönsson skriver i UNT (21/10) om sin syn på stadsutvecklingen i Uppsala.
Artikeln innehåller många initierade synpunkter och en kritik mot mycket av det som byggts i Uppsala på senare tid. Vi håller inte med. Vi har gått från bostadsbrist till att bygga i takt med befolkningen och att driva på för hållbara byggnader och goda livsmiljöer. Men mer finns att göra och somligt har inte blivit tillräckligt bra. De kunskaperna tar vi med oss till nästa hus eller stadsdel.
Uppsala har en ambitiös stadsutvecklingspolitik. Målet är att bygga ett fungerande samhälle, inte bara bostadsområden. Ett Uppsala där invånarna har nära till service och natur.
Rosendal och Östra Sala Backe är stadsdelar där Uppsala kommun arbetat på ett nytt sätt med att utveckla eget markinnehav så att många byggaktörer kan vara medskapare.
Rosendal är en populär stadsdel med en intressant arkitektur, där allt fler hus byggs hållbart i trä. I en klassisk kvarterstruktur längs trädkantade stadsgator växer hyresrätter, bostadsrätter, studentbostäder, kollektivboenden och byggemenskaper fram. Flera parker har anlagts, som Siegbahnsparken och Solvallsparken. Tillsammans med Stadsskogen och Kronparken blir Rosendal en stadsdel med närhet till många gröna miljöer, något som tyvärr saknas i exempelvis Kungsängen.
I det som tidigare var en kraftledningsgata längs en hårt trafikerad trafikled växer nu Östra Sala Backe fram. Med en mix av stadsradhus, olika upplåtelseformer, parker och nya torg knyts Årsta ihop med Sala Backe och fram träder en lugnare stadsgata med mer plats för butiker, trottoarer, cykelbanor, gatuträd och planteringar. Samtidigt har närliggande Källparken och Årstaparken rustats upp.
När marken säljs via markanvisningstävlingar ställs ambitiösa krav på hållbarhet, innovation, grönytor och variation. Många aktörer har byggt samtidigt och det har varit mycket att koordinera. Lärdomar har dragits och förbättringar görs. Ett exempel är inrättandet av ett bygglogistikcenter i utkanten av Uppsala för att minska tunga transporter med byggmaterial på stadens gator.
Att utveckla Uppsala i takt med befolkningen innebär viktiga och svåra avvägningar. Att uppnå god kvalitet i den byggda miljön är något som vi ständigt arbetar med.