Replik
Erik Pelling (S) skriver i UNT att Uppsalas partier måste säga ja till planerna för de sydöstra stadsdelarna. Ett nej till hans vision om en tät stad med 50 000 nya invånare insprängd i befintliga miljöer innebär enligt Pelling även nej till fyrspår – valet står mellan S väg framåt och ingen väg framåt.
S målar upp en falsk motsättning för att försvara de egna planerna för sydöstra Uppsala. Vi i C är positiva till den redan i dag nödvändiga utökningen av spårkapacitet mellan Uppsala och Stockholm. Två nya spår på sträckan skulle gagna Uppsalas invånare, näringsliv och universitet samt möjliggöra fler klimatsmarta transporter.
C vill emellertid utveckla Uppsala kommun grönt och varsamt, på ett sätt som gör att utvecklingen kommer hela Uppsala till del. Därför valde vi som enda parti i kommunfullmäktige att rösta nej till avtalet med staten. S planer går ut på att pressa in motsvarande ett helt Luleå i Sävja och Nåntuna.
Vi tror inte att det resulterar i en bra miljö för vare sig dagens eller framtidens invånare. Antalet bostäder är bara ett av problemen i S planer. Ett annat problem är att tillväxten ska drivas av kommunen och tvingas fram på ett onaturligt sätt. Tidigare projekt av detta slag har resulterat i bland annat Gottsunda och Gränby – kommunens utanförskapsområden. Bra boendemiljöer växer i regel fram lite i taget med stort invånarinflytande.
S försäkrar att de sydöstra stadsdelarna inte ska bli ett utanförskapsområde. Men inte heller miljonprogrammets arkitekter hade för avsikt att bygga utanförskapsområden. Vi misstror inte Pellings intentioner, däremot så tvivlar vi på hans – och för all del även vår egen – förmåga att tänka på alla detaljer, förutse alla eventualiteter och ta hänsyn till alla risker i ett så stort och komplext projekt.
Vårt budskap är därför att vi gärna ser två nya spår mellan Uppsala och Stockholm, men inte till vilket pris som helst. En dålig boendemiljö för tiotusentals Uppsalabor är ett pris vi inte är beredda att betala.