REPLIK
Alla som är eller har varit beroende av tågsträckan Uppsala-Stockholm för att få ihop vardagen vet att den lämnar mycket att önska. Alltifrån växelfel och nedfallna ledningar till löv på spåren orsakar tågköer som tar minst en halv dag att köra ikapp. De befintliga spåren är nyttjade till max och det finns ingen reservkapacitet kvar att ta till vid störningar eller för att utveckla järnvägstrafiken. Därför ingick Uppsala kommun för tre år sedan fyrspårsavtalet med staten.
Avtalet innebär att staten ska finansiera två ytterligare järnvägsspår mellan Uppsala och Stockholm, en ny järnvägsstation i Bergsbrunna och bidra med hälften av kostnaderna för att bygga spårväg i södra Uppsala.
Sverigedemokraterna tycker nu att vi ska omförhandla avtalet. Jag vill vara väldigt tydlig. Om vi inte lever upp till vår del av avtalet finns det många andra kommuner som gladeligen tar emot statens infrastruktursatsningar istället. Det finns inget att omförhandla. Vi kan inte både ha kakan och äta den.
Att fyrspårsavtalet har ”krackelerat” (UNT 20/1) stämmer inte. Ansvarig minister Tomas Eneroth har varit tydlig med att regeringens prioritering ligger fast. Jag förutsätter att det gäller och att staten kommer uppfylla sin del av avtalet.
Uppsala kommuns del i avtalet innebär att vi ska säkerställa nybyggnation av 33 000 bostäder i de södra stadsdelarna. Det kan låta som en hög siffra. Men det är viktigt att komma ihåg att alla dessa bostäder inte kommer byggas över en natt. De ska stå färdiga år 2050 och motsvarar i antal samma procentuella befolkningsökning som vi har haft de senaste 30 åren.
Att kommunen växer är inget mål i sig. Men det vore dumt att inte vara redo för att vi antagligen kommer fortsätta bli fler. Inte minst för att många av de som växer upp i Uppsala väljer att bo kvar här. Andra kommer hit som studenter, träffar kärleken och blir kvar. Några kommer hit för att jobba i något av våra växande företag eller i våra skolor. Det är positivt att människor vill leva sina liv här. De flesta bor nog hellre i en kommun som folk vill flytta till än flytta ifrån. Att människor och företag vill vara i Uppsala ger skatteintäkter och möjligheter.
Uppsala behöver fyrspårsavtalet. Vi behöver både fler bostäder och tåg som går i tid.