Coronapandemin har inneburit stora påfrestningar för kollektivtrafiken i hela Sverige. Rekommendationer om att i högsta grad välja andra färdmedel än kollektivtrafiken har inneburit att passagerare uteblivit och därmed även biljettintäkterna. Det här såg vi inte minst i Uppsala där den regionala kollektivtrafiken gick med nästan 100 miljoner kronor i förlust 2020. Nu är restriktionerna i kollektivtrafiken över, men resenivåerna är fortfarande långt under nivåerna innan pandemin. Om ingenting görs kommer det att dröja flera år innan resandet är uppe i 2019 års nivåer. För att öka mängden resenärer behöver vi göra kollektivtrafiken mer tillgänglig, utvecklad och jämlik. Det gör vi genom att sänka biljettpriserna här och nu för att på längre sikt införa avgiftsfri kollektivtrafik.
Bussnätet i Uppsala län är i dag till stor del välutvecklat och det finns gott om avgångar att välja på. Trots detta tillhör långa bilköer och onödiga utsläpp vardagen för Uppsalaborna, och det är faktiskt lätt att förstå varför. Biljettpriserna inom kollektivtrafiken har ökat avsevärt sett över tid, långt mer än bensinpriset. Ett periodkort som i dag kostar närmare tusen kronor i månaden gör att det blir svårare att ta steget att lämna bilen hemma och välja det hållbara resandet. Sänkta biljettpriser skulle leda till ökat resande med buss och tåg vilket skulle minska på onödiga utsläpp av koldioxid och andra skadliga avgaser. Samtidigt skulle vi få minskade bilköer, buller och trängsel - helt enkelt en bättre miljö att leva i.
På sikt är dock en avgiftsfri kollektivtrafik den bästa lösningen för landets regionaltrafik, och det är ett system som redan testats och införts runtom i Europa. Redan 2013 blev Tallinn första europeiska huvudstad att införa avgiftsfri kollektivtrafik. I svenska kommuner som Sala, Avesta, Fagersta, Ockelbo och Kiruna har avgiftsfri kollektivtrafik prövats med goda resultat. I Avesta dubblerades det kollektiva resandet, och nästan hälften av ökningen bestod av folk som övergick från bilresor till bussresor. Likaså i Kiruna ökade det kollektiva resandet trefaldigt till följd av införandet av avgiftsfri kollektivtrafik 2011.
Men att offentligt finansiera vår kollektivtrafik är inte bara bra ur ett klimatperspektiv eller miljöperspektiv utan också ur ett rättviseperspektiv. I dag är det många människor som inte har råd med de hutlösa biljettpriserna och tvingas välja mellan saker som alla borde ha full rätt till. Att införskaffa sig ett månadskort eller en vinterjacka, köpa en enkelbiljett eller mat för dagen. Det är val som människor ställs inför och det är fullständigt oacceptabelt och inte värdigt en välfärdsstat som Sverige. Det är heller inte rimligt att en ensamstående mamma som jobbar inom äldreomsorgen ska betala samma pris för en grundläggande samhällsfunktion som en företagsledare som tjänar miljoner.
En avgiftsfri och kraftigt utbyggd kollektivtrafik kan dock inte helt finansieras av regionskatten. För detta krävs att staten skjuter till pengar. Däremot kan Region Uppsala redan nu göra en stor insats för en bättre kollektivtrafik. I Wien har man infört ett årskort som kostar 365 euro, det vill säga motsvarande en tia om dagen. Den reformen kostade ingenting extra utan betalar sig själv genom att fler väljer kollektivtrafiken. I Uppsala Region har Vänsterpartiet föreslagit ett motsvarande kort som betalas månatligen via autogiro. 305 kronor per månad för att kunna resa i hela länet skulle i ett slag göra kollektivtrafiken tillgänglig för många fler.
Kollektivtrafiken – och klimatet – behöver en omställning. Både kunskapen, erfarenhet och resurserna finns. Nu saknas bara viljan. Vi tror på det gemensamma resandet där alla oavsett storlek på plånboken ska kunna resa där man bor. När ska övriga partier komma till insikt?