Inför psykisk hälsa på schemat i Uppsalas skolor

Alldeles för många barn och unga i Uppsala län lider av psykisk ohälsa, skriver Kurt Nyberg med flera.

Psykisk hälsa på schemat skulle hjälpa många barn och unga som mår dåligt, menar artikelförfattarna.

Psykisk hälsa på schemat skulle hjälpa många barn och unga som mår dåligt, menar artikelförfattarna.

Foto: Isabell Höjman/TT

Debatt2023-05-05 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Just nu pågår det i Sverige ett upprop för att införa ämnet psykisk hälsa på schemat i grundskolan. Många ideella föreningar står bakom kampanjen, däribland Hjärnkoll.

Unga som lär sig om psykisk hälsa i skolan mår bättre. Kunskapen måste bli en självklar del av skolans läroplan – lika självklar som fysisk hälsa. Många ungdomar gör fantastiska insatser för att stödja och hjälpa varandra när någon råkar ut för psykisk ohälsa. Detta engagemang borde ha ett rejält stöd av undervisningen i skolan. Att sätta psykisk hälsa på skolschemat skulle kunna förbättra situationen för många elever. 

Rapporter visar att undervisning i psykisk hälsa både förbättrar lärandet och förebygger ohälsa. Varannan 15-åring upplever psykiska besvär. Folkhälsomyndigheten har i en forskningsöversikt från 2020 visat att barns psykiska besvär minskar när de får lära sig om psykisk hälsa i skolan. Det minskar utagerande beteende, vilket bidrar till studiero. Världshälsoorganisationen (WHO) har rekommenderat att alla unga ska ges undervisning i psykisk hälsa. Åtta av tio svenskar är för förslaget, visar en opinionsundersökning från Novus.

Hjärnkoll Uppsala län har två unga ambassadörer som är ute och föreläser i högstadie- och gymnasieskolor, och det har gått över förväntan. Det är en satsning med medel från ett projekt för suicidprevention som sker just nu i Uppsala kommuns skolor. Vi hoppas att den här satsningen, som tar slut i juni i år, får en fortsättning.

Det behöver inte handla om ekonomi. Hjärnkoll kommer under det närmaste året att kunna erbjuda föreläsningarna gratis tack vare ett stöd från Tim Berglings fond. Det som krävs är politisk vilja.

Hjärnkoll utbildar personer som har eller har haft besvär med sin psykiska hälsa till att berätta om vägen från sjuksängen till ett gott liv. Vi har funnit att dessa berättelser blir väldigt uppskattade av skolelever som får chansen att höra dem. Vi har också märkt att vår betoning av erfarenhet av psykisk ohälsa som en expertkompetens betyder mycket för att ändra de drabbades uppfattningar om ohälsan och om sin egen roll. Här kommer tre vittnesmål om hur det kan kännas att sakna stöd i skolan. Det är Hjärnkollambassadörer som skrivit till stöd för uppropet Psykisk hälsa på schemat NU!.

“Jag hade ingen hjälp när jag gick i skolan. Jag fick klara mig själv. Jag hade prestationsångest, social fobi och fick senare diagnosen bipolär sjukdom. Något jag definitivt tror skulle ha skyddat mig, är om jag hade fått kunskap om psykisk hälsa, och fått hjälp att söka hjälp.”

“Jag minns en föreläsare när jag gick i skolan. Han pratade om att känna sig utanför. Jag minns fortfarande att orden han sa kändes. Det borde ha varit fler sådana i skolan. Själv hade jag inga sunda förebilder, och inget språk eller verktyg. Jag kunde inte förstå det som hände i mig.”

“Har i dag flera diagnoser som jag behandlas för och kan förstå i dag tack vare kunskap och rätt behandling. Men att få den kunskapen tidigare hade gett mej bättre verktyg i livet tidigare. Jag hade varit bättre rustad. Fått hjälp med ord på känslorna. Oerhört viktigt att bli lyssnad på, och då behövs ju språket.” 

Det är viktigt att ta till vara den kompetens som skapas. Att sätta psykisk hälsa på skolschemat är ett steg i rätt riktning. Det är dags att skolministern lyssnar! Ungas hälsa står på spel. Hjälp till att stoppa denna pandemi nu. Skriv under kampanjen Psykisk hälsa på schemat NU.

För Hjärnkoll Uppsala län,