Trafikverket bör skrota förslaget om spårväg

Spårväg är både miljöskadlig och dyr i förhållande till den nytta den ger, skriver Mats Åkerblom.

Planen för Uppsala Södra innehåller stora frågetecken, främst för anknytning till kollektivtrafik, skriver Mats Åkerblom.

Planen för Uppsala Södra innehåller stora frågetecken, främst för anknytning till kollektivtrafik, skriver Mats Åkerblom.

Foto: David Johansson

Debatt2021-10-31 04:09
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trafikverkets plan för spåren Uppsala C - Uppsala Södra har kommit. Planen kan studeras på trafikverket.se/fyrasparuppsala. Där finns förstås stora frågor att beakta inne i Uppsala och varför anknytning saknas till Enköpingsbanan (med Västerås-Oslo). Dessa banor kan få stor inverkan på Resecentrum.

Planen för Uppsala Södra innehåller också stora frågetecken, främst för anknytning till kollektivtrafik. Planskillnad finns ej inritad för vägen till E4 eller till bostäder och arbetsplatser öster om spåren.

Trafikverket (TRV) har endast plan för anknytning till spårväg. Eftersom sådan är osannolik (politisk majoritet mot, Länsstyrelsen mot) borde plan även skissas för anslutning till BRT och till automatbana/stadsbana. 

Tänkt spårväg har slutstation högt över järnvägen, i Asphagen, och kan inte ta sig ned till station, till järnväg eller till bostads/arbetsområden ännu längre ned, öster om järnvägen. Därför har TRV ritat in en idé från kommunen att schakta om Asphagen så att banvallen höjs och spårvägen något sänks och att anlägga hiss för de resande ned till gångbro och plattform. En hiss skapar dock köer för de resande. Att bygga så är sannolikt möjligt, för en dryg extrakostnad. För att bostads- och arbetsområden öster om järnvägen ska nå station och plattformar måste dock trappa och hissar byggas även från öster, eller en tunnel byggas under med hissar till plattformar.

Det viktigaste är planer även för de alternativa systemen. Deras fordon klarar nivåskillnaderna (de klarar Carolinabacken i Uppsala). De kan gå via en slinga till och över en breddad gångbro där fordon kan släppa av resenärer som kan ta trappa, rulltrappa eller hiss (efter behag) till plattformen. Sedan kan fordonen fortsätta ned utefter banvallen och vidare till bostads- och arbetsområden.

De alternativa linjerna kan också följa skissad genomfartsled söder om stationen, men får då dålig anknytning till denna. Enklare är därför att lägga stationen längre söderut, nära genomfartsleden.

TRV, bör återkomma med realistiska förslag till hur Uppsala Södra ska nås med kommunal kollektivtrafik! Alla som berör Uppsala Södra i samrådet med TRV bör påtala behovet!

Men varför är då Länsstyrelse och majoritet emot spårvägen?

Länsstyrelsen fruktar att fundament för en bro över Fyris vid Ultuna ska få åsens grundvatten att läcka ut i Fyrisån, vilket allvarligt skulle skada Uppsalas dricksvattenförsörjning. Därtill riskeras en torrläggning av Ultuna Källa, ett Riksintresse.

Allmänheten ser det som omöjlig tanke att en förbindelse ska sluta på en höjd i stället för att gå vidare till järnväg, boende och arbeten. Alternativen BRT eller automat/stadsbana kan gå dit behoven finns.

Spårväg är dyr i förhållande till den nytta den ger. Få resenärer far till långsamt lokaltåg; det är till handel och arbete man far. Kostnaden för ”Ultunalänken” 2022 blir 5,5 miljarder kronor (varav bro 2,2 kronor), enligt kommunens konsulter wsp, uppräknat med av kommunen använda 5 procent i årlig kostnadshöjning. Pålning under föreslagen bana från Fyris till Nåntuna Gård är inte inräknad, och ej heller schakt- och hisskostnad i Asphagen. Statens utlovade bidrag är 0,9 miljarder kronor. 

Spårväg är med sin tyngd också den mest miljöskadliga kollektivtrafiken i tätort när fossildriften fasats ut.

Det finns således starka skäl för Trafikverket, liksom för andra parter, att skissa för annan anslutning än spårväg!