Tondövt med betyg från årskurs fyra

Ökad arbetsbelastning för Uppsalas lärare är inte rätt prioritering under en pågående pandemi, skriver Helena Hedman Skoglund (L).

Debatt2021-05-05 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

REPLIK

Det senaste året har varit en mycket ansträngande tid för våra skolor i Uppsala. Elever, lärare och annan skolpersonal har gjort sitt yttersta för att ställa om, tänka nytt och anpassa arbetssätt för att få verksamheterna att fungera trots de förändrade förutsättningarna. Många är trötta och i stort behov av återhämtning. 

Att i detta läge som huvudman gå ut med en uppmaning till samtliga kommunala skolor att införa betyg från årskurs 4, som Moderaterna föreslår (UNT 27/3) kan te sig en aning tondövt samtidigt som flera verksamheter arbetar hårt för att få bemanningen att gå ihop och täcka upp för frånvarande kollegor. 

Som liberal kommer mitt mål alltid att vara att alla lärare i Uppsala ska få de bästa möjliga förutsättningarna att utföra sitt arbete. Många lärare vittnar om en ökad arbetsbelastning till följd av pandemin och att då uppmana dem att addera nya arbetssätt är inte rätt prioritering. Vi måste lyssna till professionen och det är fortfarande upp till varje enskild rektor att besluta om deras verksamhet klarar av att ställa om och införa betyg från årskurs 4.

Uppsalas skolor ska präglas av ett tydligt kunskapsfokus där alla elever ska ha samma rätt att utvecklas och klara skolan med godkända betyg. Vägen till kvalitet och höjda kunskapsresultat är när lärarna får möjlighet att i högre grad fokusera på undervisningen, inte minst i en tid som denna. Min prioritering är därför tydlig, vi måste först säkra undervisningen så att elevernas skolgång inte drabbas mer än nödvändigt av pandemin. Frågan huruvida Uppsala kommun ska uppmana kommunala skolor till betyg från årskurs 4 lär vi återkomma till, men inte i dagsläget och inte på bekostnad av våra lärares redan pressade arbetssituation. 

Slutligen vill jag tacka alla medarbetare i Uppsalas skolor för de värdefulla insatser ni gjort under detta år. Ni har erbjudit normalitet, trygghet och lärande under en tid då väldigt lite i livet är som vanligt.