Tiundaskolans ledning måste lyssna på lärarna

Problemen på Tiundaskolan fortsätter, företrädare för Sveriges lärare Uppsala skriver vad de vill se för ändring.

Facket riktar kritik mot skolledningen på Tiundaskolan

Foto: Karl Rydå

Debatt2024-10-14 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tiundaskolan i Uppsala är åter i fokus och vi i Sveriges lärare riktar skarp kritik mot skolans ledning för en auktoritär och ineffektiv styrning. Vår kritik omfattar flera aspekter, däribland toppstyrda beslut, för små klassrum och förslag på kontroversiella åtgärder för att hantera elever.

Ett av de mest anmärkningsvärda förslagen på Tiundaskolan har varit att utbilda personalen i att fysiskt brotta ner en elev i första klass. Detta har väckt starka reaktioner bland personalen – vi menar att det är en helt felaktig och farlig metod att hantera elever med särskilda behov. I stället för att sätta in adekvata stödåtgärder och resurser för elever med särskilda behov, väljer man att lägga fokus på konfrontativa och potentiellt traumatiserande metoder.

Vi efterlyser i stället ökat stöd för elever med särskilda behov, i form av utbildad personal, specialpedagogiska insatser och mer resurser till skolans elevhälsa. Ledningens förslag är ett tecken på en bristande förståelse för pedagogiska metoder och barns rättigheter.

undefined
Catarina Hetzer och Mats Westermark från Sveriges lärare Uppsala är kritiska mot skolledningen på Tiundaskolan

Vi har också kritik för hur man hanterat situationen med överfulla klassrum. Vid terminsstarten hade man planerat klasser med 33 elever i rum avsedda för maximalt 25 elever. 

Trots påtryckningar från både personal och fackförbund har skolledningen hittills inte vidtagit acceptabla åtgärder för att lösa situationen med de trånga klassrummen. I stället har man valt att avvakta med detta tills en utredning om ventilationen är klar, något som vi menar är ett sätt att förhala nödvändiga beslut. 

Vi anser det är fullkomligt oacceptabelt att elever och lärare ska behöva vistas i en arbetsmiljö som inte är anpassad för det antal personer som vistas där. Skolledningen måste ta sitt ansvar och agera omedelbart för att säkerställa en säker och hälsosam miljö för alla.

Oerfarenhet hos ledningen i kombination med ett auktoritärt ledarskap har gjort att medarbetare känt sig förbisedda och marginaliserade. Sveriges Lärare har en rad exempel där beslut om klassplaceringar, arbetsfördelning och andra viktiga frågor har fattats av ledningen utan att det skett någon ordentlig konsultation med berörda parter. 

Vi i Sveriges Lärare har även uppmärksammat flera kränkningsärenden där skolledning anklagas för att ha behandlat medarbetare på ett sätt som kan upplevas som kränkande, hotfullt eller respektlöst. Våra medlemmar vittnar dessutom om en rädsla för reprimander och att de inte vågar göra sin röst hörd i kollegiet. Det är av yttersta vikt att arbetsgivaren månar om en trygg och öppen arbetsmiljö, och vi menar att skolledningen hittills har brustit i detta ansvar.

undefined
Skolledningen på Tiundaskolan måste bli mer transperent gentemot lärarna. det skriver företrädare för Sveriges lärare Uppsala.

Vi i fackförbundet Sveriges Lärare har också kritik för hur man hanterat förhandlingar och möten med personalrepresentanter. Ledningen har vid flera tillfällen kallat till förhandlingar och möten utan att ge en tydlig dagordning eller agenda, vilket har gjort att förhandlingarna inte har kunnat genomföras på ett meningsfullt sätt.

Det är omöjligt att föra konstruktiva samtal när det inte finns en tydlig agenda eller struktur för mötena. Detta har lett till att viktiga frågor förblir olösta och att arbetsmiljön ytterligare försämrats.

Vi i Sveriges Lärare ser den fantastiska kompetens som finns hos personalen på Tiundaskolan och förutsätter att skolledningen har ambitionen att skapa en välfungerande skola. För detta krävs att skolledningen utvecklar en tillit till sin egen personal och förstår att transparens och samarbete är vägen dit.