Tierps elever förtjänar mer än "Sveriges sämsta skola"

Vad tänker den politiska majoriteten göra för att förbättra Tierps skolor, undrar Viktoria Söderling med flera.

Viktoria Söderling, Linda Friberg och Erica A Wallin frågar sig vad kommunens politiska majoritet tänker göra för att vända utvecklingen för Tierps skolor.

Viktoria Söderling, Linda Friberg och Erica A Wallin frågar sig vad kommunens politiska majoritet tänker göra för att vända utvecklingen för Tierps skolor.

Foto: TT

Debatt2020-12-17 15:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sara Sjödal och Lotta Carlberg – vad har ni för visioner för skolorna i Tierp? Och vad tänker ni göra för att barn och ungdomar ska få en bättre verksamhet och för att Tierps kommun ska lämna den pinsamma sistaplaceringen i Lärarförbundets skolranking?

Att komma på plats 290, sämst i Sverige, är inget att vara stolt över och givetvis funderar både elever, föräldrar och övriga kommuninnevånare hur detta kan komma sig. Det är inte heller något som underlättar rekrytering av personal.

Skolan i Tierps kommun är ett samlingsbegrepp för ett antal verksamheter. Den första verksamhet barn i Tierps kommun möter är förskolan. Just nu äger en stor del av den verksamheten rum i provisoriska lokaler. Dessutom är det svårt att rekrytera behörig personal. Vad hände med satsningen att vidareutbilda duktig barnskötare till förskollärare, ett utmärkt initiativ som just nu fullföljs i Uppsala kommun men har stannat av i Tierp. Med utbildad personal och nya lokaler, byggda där barnen finns, skulle sannolikt de höga sjuktalen bland förskolepersonalen sjunka och verksamhetens kvalitet skulle öka väsentligt.

Skolbarnsomsorgen är också en verksamhet där bristen på behörig personal märks tydligt. Vad avser ni att göra för att Tierps kommun ska bli en arbetsgivare som lockar utbildade fritidspedagoger? Även skolbarnsomsorgens status behöver höjas. Har ni några idéer där?

Grundskolan har hittills lyckats förhållandevis bra med att rekrytera behöriga lärare. Tyvärr har det inte fått till följd att elevernas resultat nått en godtagbar nivå. I tidningen Dagens Samhälle har Tierps kommun de tredje högsta lokalkostnaderna i Sverige vad avser hur stor andel av elevpengen som går till lokaler vilket mera beror på många kvadratmeter per elev än höga kvadratmeterkostnader. Ett effektivare lokalutnyttjande skulle frigöra resurser för att öka lärartätheten och därmed förbättra elevernas möjligheter att höja sitt meritvärde och sina möjligheter att klara gymnasiet.

Enligt skollagen har rektor stort ansvar för att leda och utveckla verksamheten inom sitt område. I Tierps kommun har den politiska ledningen utan att invänta den av fullmäktige beslutade genomlysningen av skolan, delat upp de tidigare rektorsområdena i nya små icke ekonomiskt bärkraftiga enheter med en rektor på varje skola. En i sig mycket kostnadsdrivande organisation som också genererar en massa extra byråkrati och dubbelarbete för ledning och pedagoger. Eftersom varje område är underfinansierat från början riskerar rektor att fastna i att reda i en omöjlig ekonomi i stället för att vara en aktiv pedagogisk ledare. 

Att få ordning på ekonomin måste ha hög prioritet. I dag får elever i resten av kommunen lägre lärartäthet på grund av att ni envisas med att behålla Hållnäs skola vilket medför mycket höga kostnader men inte nödvändigtvis en bra pedagogisk miljö för det fåtal elever som går där. Dessutom planerar ni att bygga en ny skola i Kyrkbyn trots att elevunderlaget är lågt. De flesta eleverna kommer att behöva åka skolskjuts till Kyrkskolan.  Många av dessa elever har för övrigt närmare till Aspenskolan i Tierp, Bruksskolan i Söderfors eller Tallbacksskolan i Månkarbo.  Om ni ändå driver igenom byggandet av en ny skola i Kyrkbyn, vilka elever kommer då att tvingas att bussas dit? Är det elever från Svanby eller tänker ni ta elever från Månkarbo?  

Våga fatta det nödvändiga beslutet att lägga ner Hållnäs skola. Och om det ska byggas nya skolor så bygg dem där barnen finns. Och låt rektor får ha den roll som styrdokument och lagar stipulerar. Reducera inte rektor till en kommunal mellanchef utan mandat. Det är huvudmannens uppgift att ge rektor förutsättningar för att bedriva bra skolverksamhet, våga ta er an den uppgiften.

Förhoppningsvis ska de flesta eleverna i Tierp gå på Högbergsskolan. Högbergsskolan fick vind i seglen och ett ökat antal elever när man startade crossutbildningen. Bland det första ni gjorde var att lägga ner denna utbildning. Nu sjunker antalet sökande till Högbergsskolan med minskade interkommunal ersättning som följd. I stället får Tierps kommun ökade kostnader för skolpeng till andra kommuner och diverse friskolor. Nu behövs nya visioner för Högbergsskolan. Hur tänker ni arbeta för att öka genomströmningen så att fler elever klarar gymnasiestudierna och får en godkänd gymnasieexamen? Och för att öka tillströmningen av elever till Högbergsskolan?

För att lämna den pinsamma sistaplatsen i Lärarförbundets ranking behöver Tierps kommun också förbättra samarbetet med de fackliga företrädarna. För att rekrytera behörig personal behövs både en bra lönenivå och en god arbetsmiljö. Hur tänker ni arbeta med dessa frågor? 

Våra barn och ungdomar i Tierps kommun har rätt att kräva väsentligt bättre förutsättningar för sin utbildning, och slippa pekas ut som de som går i ”Sveriges sämsta skola”