Tomas Eneroth kallade den 8 juni till pressträff på Uppsala resecentrum med anledning av frågan om fyrspår mellan Uppsala och Stockholm. Det ministern hade att säga var exakt samma budskap som Stefan Löfven lovat 2014 och 2018. Dessa tidigare gånger har Socialdemokraternas löften visat sig vara skrivna i sand.
Nyheten denna gång var att regeringen ändrar Trafikverkets förslag till plan- ett förslag som bygger på regeringens egen trafikpolitiska proposition. Budskapet från Socialdemokraterna var alltså sammanfattningsvis att man lovat fyrspår vid två tidigare valrörelser, sedan plockat bort satsningen för att några månader innan valet i september lägga tillbaka löften en gång till. En ganska magstark politisk charad även för att vara socialdemokraterna.
Moderaterna säger ja till fyrspår igår, idag och imorgon. Sträckan mellan Uppsala och Stockholm är en av Sveriges värsta flaskhalsar och satsningen redovisar hög samhällsekonomisk nytta. Spaden borde därför varit i marken för åtskilliga år sedan men har varje gång fått stryka på foten när Socialdemokraterna förhandlat med Miljöpartiet.
Vårt parti går till val på ett budskap om att Sverige måste fungera och detta förutsätter att blodomloppet för jobb och tillväxt, infrastrukturen, är hållbar och går att lita på. Nästkommande planperiod investerar staten 900 miljarder kronor i infrastruktur. Moderaterna är överens med regeringen om att detta är pengar som verkligen behövs men gör helt andra prioriteringar. Vi sätter samhällsnyttan främst, för fler hållbara jobb och fungerande gods- och pendlingsflöden. Projekt ska byggas klart i tid och inom beslutad ekonomisk ram. Det saknas inte pengar att bygga en hållbar infrastruktur förutsatt att vi rent politiskt fattar rätt beslut.
Vi riktade redan efter infrastrukturpropositionen i maj 2021 skarp kritik mot regeringen som lovar allt till alla men saknar finansiering. Listan avseende kostsamma exempel på Socialdemokraternas pågående kohandel med Miljöpartiet kan göras mycket lång.
Den sorgliga sanningen är att Socialdemokraterna tycks gjort till sin affärsidé att lova runt innan val men levererar tunt efter val. Resultatet av Socialdemokraternas avsaknad av prioriteringar upplever alla pendlare som fryser på perrongen, företagare vars varor försenas och människor vars vägar inte går att köra på.
Moderaterna vill att en ny borgerlig regering efter valet prioriterar det som ger jobb och tillväxt. Vi lever i en utmanade men också hoppfull tid. Utvecklingen mot en fossilfri transportsektor går fort. Ny teknik och nya bränslen gör att de fossila utsläppen från bilar, båtar och flygplan minskar kraftigt. Regeringen agerar dock tondövt även inför denna utveckling. Infrastrukturinvesteringar planeras efter den utsläppsprofil som transportsektorn har idag. Sverige har goda möjligheter att bli världsledande i arbetet mot fossilfria och hållbara transporter. Det är en unik möjlighet som, med regeringens politik, riskerar att gå förlorad.
Om Moderaterna får väljarnas förtroende i valet i september kommer vi att bygga fyra spår mellan Uppsala och Stockholm som en del av arbetet att göra upp med Sveriges illa fungerande infrastrukturpolitik. Vi har som land alla möjligheter att bli världsledande i att implementera den nya fossilfria infrastrukturen genom att tydligt prioritera robust och hållbarhet. Det saknas inte pengar för infrastruktursatsningar det närmaste decenniet utan väl politisk förmåga hos regeringen.
I september 2022 har svenska folket möjlighet att välja en ny regering som inte klipper band vid Uppsala resecentrum utan istället tar med en spade. En politik som tar tag i Sveriges problem. Som ser till att infrastrukturen, blodomloppet för jobb, trygghet och tillväxt, fungerar och hållbart bygger vårt land starkt. Och som, sist men inte minst, håller efter val det man lovat innan val.