Styret hycklar om biltrafiken på Kungsgatan

Vi behöver riktig miljöpolitik, inte plakatpolitik för utopiska ideologer, skriver Magnus Wikberg, Kristdemokraterna och Anna-Karin Vaz Contreiras.

Vill man verkligen komma till rätta med luftproblemen i Uppsala är lösningen uppenbar, skriver Magnus Wikberg, Kristdemokraterna och Anna-Karin Vaz Contreiras.

Vill man verkligen komma till rätta med luftproblemen i Uppsala är lösningen uppenbar, skriver Magnus Wikberg, Kristdemokraterna och Anna-Karin Vaz Contreiras.

Foto: Privat.

Debatt2021-10-28 04:04
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är uppenbart att det slutliga målet för Uppsalas minoritetsstyres ombyggnation av Kungsgatan – är att få bort bilismen helt från Kungsgatan och i förlängningen, stänga hela centrumkärnan för bilar. 

Som argument för ombyggnationen framförs den dåliga luftkvaliteten som kommunens miljöförvaltning uppmätt på sin mätstation vid en av gatans 10 rödljus. Så låt oss då titta på vad kommunens egenbeställda rapport från 2020 säger. Vilka släpper ut mest och vilka åtgärder ger effekt? Först kan konstateras att bilar står för 70 procent av trafiken medans UL’s bussar för 20 procent och resterande 10 procent är lastbilar. Vi ser att 67 procent av utsläppen står bussarna för medan bilarna bara står för 24 procent av utsläpp, trots att bilarna står för 70 procent av trafiken! 

Vad föreslår då utredarna för åtgärder och hur påverkar det luften?

Först konstaterar man att om det bara blev full regelefterlevnad så skulle utsläppen minska på årsmedelbasis med 9 procent, om man däremot förbjöd all genomfartstrafik skulle man få bort 22 procent av utsläppen, vilket är precis samma effekt som om man elektrifierade hälften av bussflottan. Däremot skulle upp till 47 procent av utsläppen försvinna om man elektrifierade diesel- och gasbussarna. Vill man verkligen komma tillrätta med luftproblemen i Uppsala är lösningen uppenbar. 

Låt oss nu beakta det styrets trafikförslag: att leda om bilismen till Vaksala och andra närliggande gator för att ta sig till och igenom stan. Detta kommer inte att lösa problemen utan bara förflytta utsläppen till en annan plats och drastiskt öka trafiken på Öfre Slotts/Dag Hammarskjölds och Tycho Hedéns gator som redan i dag har mycket trafik och köer i rusningstid. Andra alternativ är att ta Östra Ågatan (enkelriktad och numera avstängd sommartid) eller Dragarbrunn (kaosartad gåfartsgata). Den slutliga lösningen kommer då bli att strypa privatbilismen helt i centrum.

Trenden i minskade antal parkeringsplatser, både för bilar och cyklar, samt att försvåra framkomlighet för bilister leder definitivt till försämrat klimat för affärsinnehavarna i centrum samt för hantverkare. Det finns hantverkare som måste tacka nej till lägenhetsrenovering i centrala staden eftersom det är svårt med parkering.

För en levande stadskärna krävs att människor som ska handla snabbt och enkelt kan parkera så att de kan transportera de varor de köpt. Ett levande affärsliv är även en förutsättning för att caféer och restauranger ska kunna locka till sig kunder. Varför åka in till stan och äta om man inte kan handla eller parkera bilen ens för en kort stund? Uppsala är Sveriges största landsbygds kommun. Det kommer att bli ännu svårare för alla de landsbygdsbor som saknar tillgänglig kollektivtrafik som behöver ta bilen för att uträtta ärenden i centrum. 

Uppsala rankas numera som nummer 232 av 290 kommuner i den senaste näringslivsrankingen. Om nuvarande trafiklösningar blir verklighet kommer Uppsala ha säkrat jumboplatsen. Den igenbommade centrumkärnan kommer endast befolkas av lådcykelsentusiaster och medborgare som i desperation väntar på bytet till nästa buss. 

Uppsala behöver en politik för alla! När vi planerar trafik och stadsmiljö behöver vi tänka på familjer, äldre och rörelsehindrade, för affärsidkare, hantverkare och för landsbygdsbor, det vill säga verklighetens folk. Vi behöver ha en seriös miljöpolitik där man jobbar med åtgärder som effektivare når klimatmålen. Inte plakatpolitik för utopiska ideologer som i planekonomisk anda vill styra hur vi lever våra liv! 

Nu är en trafik- och mobilitetsplan på väg fram till Kommunstyrelsen – vi hoppas på att man tänker till så att vi får en bättre miljö och en mer framkomlig innerstad för alla.