Språkintresserade elever missgynnas i gymnasiet

Inrätta en ny inriktning på Sam för att säkra bättre möjligheter till språkstudier på gymnasiet, skriver Staffan Edmar.

Fick de verkligen läsa vad de vill? Staffan Edmar efterlyser en ny inriktning på det Samhällsvetenskapliga programmet.

Fick de verkligen läsa vad de vill? Staffan Edmar efterlyser en ny inriktning på det Samhällsvetenskapliga programmet.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Debatt2023-04-14 06:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det minsta nationella programmet i gymnasieskolan är det humanistiska (Hum). Läsåret 2022/23 hade samhällsvetenskapsprogrammet (Sam) 22 100 elever i årskurs 1, medan det humanistiska endast fick 600. Hum finns i dag endast i ett 40-tal av de cirka 260 kommuner i Sverige som anordnar gymnasieutbildning. Detta innebär att 220 av Sveriges kommuner inte har möjlig­het att erbjuda sina elever ett språkligt och kulturhistoriskt program.

Flertalet elever som är intresserade av samhällsvetenskap, språk och övrig humaniora söker sig främst till Samhällsvetenskapsprogrammet. Humanistiska programmet är nämligen så konstruerat att studievägledare och nionde­klassares föräld­rar tvekar att rekommendera det till den yngre generationen, eftersom Hum:s huvud­män inte alltid på grund av programmets litenhet har möjlighet att tillhandahålla de tillvalskurserna (till exempel Matematik 2, Matematik 3, Naturkunskap 2), som efter elevernas examen är en förutsättning för omedelbar högskolebehörighet till ett flertal eftersökta högskoleutbildningar. Till den komplicerade bilden hör också att vissa elever sägs välja nuvarande Hum för att ”slippa” matematik, ett ”negativt val” som vissa läroplans­experter säger sig vilja värna om.

Ett annat problem för ett litet program som Hum är också att man – utan att åstadkomma större merkostnader och schematekniska problem – måste tillgodose Hum-elevernas behov av ett rimligt antal valbara språk och språksteg.

På Sam kan i dag tre inriktningar inrättas: Beteen­­devetenskap, Samhälls­veten­skap samt Medier, information och kommu­nikation. Vid skolen­heter med Sam finns efter skol­huvud­mans beslut i allmänhet två av dessa inriktningar representerade.

Bland Sam:s drygt 22 000 elever i årskurs 1 finns som framgått en hel del elever som är intresserade av såväl samhällsvetenskap som språk och andra humanistiska ämnen. Regeringen bör därför vid elevernas val av inriktning för årskurserna 2 och 3 göra det möjligt att även välja en inriktning Språkvetenskap och historia. Fördelen med inrättande av denna inriktning är att språkligt och historiskt engagerade elever på Sam får en möjlighet att prioritera dessa sina specialintressen vid inriktningsvalet. Den språkintresserade kan till exempel vilja lära sig språk på ett djupare och bredare sätt än på övriga program.

Den andra fördelen med inriktningen Språkvetenskap och historia är att dess språk- och historie-intresserade elever efter avslutade gymnasiestudier på Sam får en omedelbar högskolebehörighet till ett antal eftertraktade högskoleutbildningar, till exempel till psykolog, socio­­nom och klasslärare.

Med den nya inriktningen på Sam får gymnasie­skolorna goda förut­sätt­ningar för att synliggöra kurserna i språk och historia för fler samt informera om utbildningarna, eftersom eleverna inte påbörjar inrikt­nings­stu­dierna förrän i årskurs 2. Språk- och historieämnena kommer inte heller att tappa sin identitet, eftersom examensmålen för inriktningen efter behov kan överföras dit från tidigare utbildningsverksamhet.

Enligt EU:s språkrekommendationer bör medborgare i ett EU-land behärska två språk utöver sitt modersmål. Förmågan att kunna kommunicera på flera språk är en stor tillgång för såväl enskilda som organisationer och företag. Tyska är det mest talade modersmålet i EU och ungefär 90 miljoner personer, eller 18 procent av EU:s befolkning, har det som modersmål. Mellan 60 och 65 miljoner EU-medborgare har engelska, franska eller italienska som modersmål. 

Inriktningen Språk tillhörde före gymna­sie­­reformen 2011 ett då över­gripande samhällsvetenskaps­program. Vi bör gå tillbaka till den ordningen. Regeringen  bör inrätta en inriktning Språkvetenskap och historia på samhällsvetenskapsprogrammet för att på så sätt säkra bättre möjligheter till språkstudier för fler gymnasielever, vidare för att humanioraintresserade elever som valt denna inriktning ska få en omedelbar behörighet till ett antal eftertraktade högskoleutbildningar. Inriktningen bör självfallet kunna inrättas på SAM även hos skolhuvudmän, som tidigare inte haft ett humanistiskt program.