Allianspartierna och SD kan stoppa spårvägen

Kollektivtrafiken är en regional angelägenhet och i regionen är alliansen och SD i majoritet, skriver Stefan Hanna med flera.

Det finns alla möjligheter att stoppa byggandet av spårväg i Uppsala, skriver företrädare för Utvecklingspartiet demokraterna.

Det finns alla möjligheter att stoppa byggandet av spårväg i Uppsala, skriver företrädare för Utvecklingspartiet demokraterna.

Foto: Frida Jansson

Debatt2023-01-24 06:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kollektivtrafiken i Uppsala är ett misslyckande. Bussturer ställs in. Pendeltrafiken har ständiga problem. Folk kommer inte i tid till sina arbeten. Arbetsgivare förlorar produktion. Framkomligheten är på vissa sträckor undermålig. Kapacitet och körbarhet måste förbättras. Det är oacceptabelt att kollektivtrafiken har så dålig kvalitet.

Region Uppsala är ansvarig för kollektivtrafiken i Uppsala kommun. Regionen styrs av Moderaterna, Centerpartiet, Kristdemokraterna och Liberalerna med stöd av Sverigedemokraterna. Dessa partier säger sig vilja stoppa spårvägsprojektet i Uppsala kommun. Det ekar tomt eftersom de inte redan gjort vad de kan göra, att skrota projektet. 

Dessa partier vet att det inte finns en majoritet för spårväg i Uppsala. Utvecklingspartiet demokraterna är för långbussar à la Malmö, Malmö Express, som i Uppsala kommer att fungera med en betydligt bättre service än spårväg under flera decennier. Alliansen och SD vare sig stoppar spårväg eller presenterar ett gemensamt alternativt förslag på kapacitetsstark kollektivtrafik. 

Flera sträckor i Uppsala skulle med långbussar på ett enkelt sätt öka kapaciteten och framkomligheten väsentligt. Dessutom uppfyller denna busstyp kraven på handlingsfrihet då det öppnar för snart kommande självkörande teknik. Och de kan i elkristider gå på alternativa drivmedel. Stadsmiljöbidraget från staten, 3 miljarder för spårväg, kan låta mycket men behovet av övrig finansiering är mycket stort.  

Spårvägen kommer att kosta över 10 miljarder, troligen 15 miljarder kronor för köp av spårvagnar, flytt av el- och VA-ledningar, anläggning av spår/avskilda spår, hållplatser, spårvagnsstallar, utbildning av spårvagnsförare och så vidare. Långbussar kräver däremot mycket mindre investeringar i väginfrastrukturen. Långbussar à la Malmö blir flera miljarder billigare för Uppsalas skattebetalare. Pengar som bättre behövs inom skolan och äldreomsorgen i dessa bistra tider.

Tills nyligen fanns en majoritet för spårvagn i Uppsala då S, MP, V och L i svag majoritet drev projektet framåt. Nu har uppenbarligen L ändrat sig och är emot. Det duger inte att hatta fram och tillbaka i så stora frågor. Särskilt L och M var länge för spårväg, bro över Fyrisån vid Ultuna och 33 000 nya bostäder i Uppsala stads södra delar. All denna nya bebyggelse enligt överenskommelsen i Uppsalapaketet på bara 28 år fram till år 2050. Inte minst SD röstade för planer på nya bostäder för mer än 60 000 människor bara i de södra stadsdelarna. Det är spårbara fakta. 

Utvecklingspartiet förordar en varsam utbyggnad i hela kommunen. Då behövs ingen spårväg mellan Uppsala city, Gottsunda och Bergsbrunna. Då kan den kapacitetsstarka kollektivtrafiken i stället stärkas genom långbussar i tätbefolkade områden och fler vagnar inom pendeltågstrafiken längs befintlig järnväg.

Vi anser att två ytterligare spår mellan Uppsala och Stockholm är en nationell angelägenhet som inte ska avkräva kommunen villkor om hur mycket och var i Uppsala vi ska bygga eller vilka kollektivtrafiklösningar vi ska ha. Vi vill att Uppsala ska växa på ett sätt som gör att kompetenser i företag och universitet vill bo kvar och flytta hit. Vi vill också undvika att stora utanförskapsproblem blir större.

Det är lätt för M, C, L, KD och SD i kommunen att komma med förslag på nedläggning av spårvägsprojektet när de inte styr. Emellertid styr de i Region Uppsala där de har ansvaret för kollektivtrafiken. I kommunen vet M, C, L, KD och SD att en majoritet är emot spårväg. Så varför stoppar de då inte tillsammans med sina styrande kompisar i regionen spårvägsprojektet?

Om de menar allvar är vi överens. Vi är nämligen emot spårväg och för längre bussystem typ Malmö Express. Sluta dubbelspela. Vad tycker egentligen alliansen och SD i denna stora infrastrukturfråga som behöver en alternativ väg framåt? Vad vill alliansen och SD gemensamt ha för kollektivtrafiksystem i Uppsala?