Den planerade spårvägssatsningen till södra och sydöstra Uppsala är avgörande för att lyfta och knyta Gottsunda närmare övriga Uppsala. Det är därför oroande att spårvägen nu har blivit en fråga i förhandlingarna för att finna en ny politisk majoritet i Uppsala.
Uppsala står inför en omfattande utveckling de kommande 30 åren. Två nya tågspår mellan Uppsala och Stockholm planeras, precis som ny tågstation vid Bergsbrunna och nya kollektivtrafikstråk. Till detta kommer också fler bostadsområden i de södra och sydöstra stadsdelarna.
Fastighets AB Hemmaplan vill, som ny ägare av Gottsunda Centrum, vara med och utveckla Gottsunda och Uppsala – tillsammans med kommunen, andra lokala aktörer och människor som bor och verkar här. En inkluderande utveckling kommer dock inte av sig själv. Det behövs bättre förbindelser mellan vad som idag betecknas som ett utsatt område och den övriga staden. Stadsdelen måste bindas närmare resten av Uppsala. Det medför nya och stora möjligheter för både Gottsunda och dem som bor där.
Därför är den planerade spårvägen som förbinder Gottsunda med Norby, Rosendal och Centralstationen åt ena hållet och Ultuna och Bergsbrunna åt det andra är så viktig. Den skulle göra det möjligt för Gottsunda att verkligen bli en del av Uppsala.
Och det är därför oroande att partierna i Uppsala nu förhandlar om och riskerar att riva upp det redan ingångna avtalet med staten om spårvägen.
Forskning visar att om ett område får dåligt rykte, så drabbar detta ofta alla som bor där. Var du bor kan försämra dina chanser att få ett jobb eller likvärdig tillgång till skola, vård, omsorg, fritidsaktiviteter och handel. Arbetsplatser i områden med dåligt rykte riskerar att bli mindre attraktiva. Området får lägre genomsnittlig kompetens och högre personalrörlighet, inte minst inom viktig samhällsservice. Detta gör att ett utsatt område oftast förblir utsatt.
Hemmaplan investerar i Gottsunda Centrum med ambitionen att genom centrumet driva en positiv samhällsutveckling i Gottsunda och Uppsala. Vi vill driva en inkluderande stadsdelsutveckling med och för människor som bor och är verksamma i området, så att människor kan och vill bo kvar, med bättre förutsättningar och fler möjligheter.
Inom ramen för detta har vi även slutit ett 10-årigt samarbetsavtal med Uppsala kommun, med gemensamma ambitioner kring områdets utveckling. Avgörande i detta avtal är kommunens, regionens och statens infrastruktursatsning med kapacitetsstark kollektivtrafik. Spårvägen är den enda lösningen med tillräckligt hög kapacitet för att transportera den stora mängd människor som krävs, och som samtidigt tar hänsyn till miljön och det natursköna område där spårvägen passerar, däribland vårt vackra Gottsunda.
Med infrastruktur och de nya stadsdelar som växer fram längs spårvägen, följer privata investeringar. Lokalt näringsliv gynnas av en starkare koppling och ökade flöden till och från övriga Uppsala. Med spårvägen kan Gottsunda på riktigt bli hjärtat i södra Uppsala, så som det visionärt är myntat i kommunens detaljplaner.
På samma sätt kommer indragna offentliga investeringar resultera i att även privata investeringar omprioriteras. De politiska signalerna blir tydliga – vem ska investera i Gottsunda när inte ens kommunen gör det?
Om vi bortser från spårvägen som sakfråga: Att överenskommelser respekteras är en självklar och grundläggande princip i allt gemensamt arbete, även i utvecklingen av Uppsala. Hur ska vi som samarbetspartner, som har gjort och gör stora investeringar i kommunen, kunna lita på att det som avtalats verkligen gäller och fullföljs av kommunen?
Spårvägen är alltså både en högst principiell fråga och en avgörande fråga för Uppsalas fortsatta utveckling, oavsett vilket politiskt styre som sitter vid makten.
Fullfölj spårvägssatsningen och låt oss nu tillsammans fokusera på att fortsätta utveckla Uppsala.