Förskollärarnas situation måste förbättras

Förskollärarnas villkor är en investering i barnen som Uppsala kommun inte har råd att försumma, skriver Charlotta Blad med flera.

För stora barngrupper och för mycket arbetsuppgifter minskar förskollärarnas möjligheter att vara tillgängliga för barnen, skriver artikelförfattarna.

För stora barngrupper och för mycket arbetsuppgifter minskar förskollärarnas möjligheter att vara tillgängliga för barnen, skriver artikelförfattarna.

Foto: NTB

Debatt2024-06-10 06:45
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är i förskolan som grunden läggs för bland annat barnens matematiska, språkliga och sociala utveckling. Uppsala kommun står inför en rad utmaningar, särskilt ekonomiska, på grund av ett minskande barnantal. Detta har lett till större barngrupper för att balansera budgeten.

Trots dessa ekonomiska svårigheter är det avgörande att prioritera arbetsvillkoren för förskollärare och öka förskollärartätheten för att säkerställa en socialt hållbar framtid för våra barn.

I Uppsala kommuns mål och budget för 2024, mål 1, uppdrag 7, står det: "Skolan ska vara likvärdig och alla elever har rätt till en utbildning av hög kvalitet, enligt skollagen. Skolan ska dessutom arbeta för att kompensera för elevers olika bakgrund och förutsättningar. En viktig förutsättning för det är en ökad andel behöriga lärare samt en ökad andel behöriga förskollärare i förskolan."

Varför är detta viktigt? För att våra barns utbildning och utveckling är en investering i framtiden, och en god arbetsmiljö för förskollärare är en förutsättning för att kunna erbjuda högkvalitativ förskoleverksamhet. För att uppfylla sina egna mål bör Uppsala kommun behålla och öka antalet förskollärare för att förbättra kvaliteten och lärartätheten. En minskning av antalet förskollärare innebär inte att uppdraget enligt skollag och läroplan minskar, utan att arbetsbelastningen ökar och kvaliteten på utbildningen för våra barn försämras.

Uppsala kommun strävar efter att vara "en attraktiv arbetsgivare och erbjuda en hållbar arbetsmiljö och goda utvecklingsmöjligheter." Som en del av en förbättrad arbetsmiljö har Sveriges Lärare länge försökt föra en dialog med arbetsgivaren om reglering av förskollärares tid för planering och efterarbete. Det är viktigt att förskollärare får denna tid reglerad för att kunna leverera undervisning av hög kvalitet, individualiserad efter varje barns behov och för att förskolläraren ska ha möjlighet att utvecklas professionellt över tid. Men under det senaste året har Sveriges Lärare inte ens fått svar på sina inbjudningar till dialog.

I dag är det vanligt att en ensam förskollärare ansvarar för 20-25 barn och har endast en till tre timmar i veckan för att planera och förbereda undervisning, utvecklingssamtal, hålla sig uppdaterad med den senaste forskningen, skriva handlingsplaner för barn i behov av särskilt stöd, efterarbeta undervisningen, och skriva lärloggar om varje barns utveckling och lärande. Jämför detta med grundskolans och gymnasieskolans lärare, som har ett helt annat arbetstidsavtal med avsevärt mycket mer tid för denna typ av arbetsuppgifter. Detta visar på den orimliga arbetsbelastningen för förskollärare.

I Uppsala kommun finns sedan många år ett lokalt kollektivavtal som varje enhet kan teckna för att säkerställa förskollärares tid för att klara alla delar av det komplexa uppdraget. Avtalet är dock bara tecknat på en av kommunens hundra förskolor.

Förskollärares utmanande arbetsmiljö och arbetsbelastning påverkar också barnen. Sedan 2020 är barnkonventionen svensk lag. Enligt barnkonventionens punkt 3 ska "vid alla beslut som rör barn i första hand beaktas vad som bedöms vara barnets bästa."

Forskning visar att små barn mår bra och utvecklas i små sammanhang med nära relationer till vuxna, och att en hög förskollärartäthet har en direkt positiv inverkan på barns utbildningsresultat och sociala utveckling. Trots detta vistas barn i allt större grupper där utbildningsnivån på personalen sjunkit och antalet vuxna per barn minskar. Mindre barngrupper möjliggör en mer personlig och interaktiv undervisning där varje barn får den uppmärksamhet och det stöd de behöver. En reducering av förskollärare är inte i barnets bästa intresse och bryter mot barnkonventionen och därmed svensk lag.

Att förbättra arbetsmiljön för förskollärare handlar inte bara om att ge dem bättre arbetsvillkor, utan också om att investera i våra barns framtid och samhällets långsiktiga hållbarhet. Genom att ge förskollärare de resurser och det stöd de behöver för att utföra sitt uppdrag kan vi säkerställa att varje barn får en stark start i livet och möjlighet att uppnå sin fulla potential. Det är en investering som Uppsala kommun inte har råd att avstå från.