Folkomrösta om spårvägen senast i höst

Det går inte att skjuta på en folkomröstning i all oändlighet, skriver Kent Kumpula.

Kent Kumpula (SD) presenterar ett ja- och ett nej-alternativ i en folkomröstning om spårväg i Uppsala.

Kent Kumpula (SD) presenterar ett ja- och ett nej-alternativ i en folkomröstning om spårväg i Uppsala.

Foto: Axel Hilleskog/Thomas Brun

Debatt2023-01-16 06:45
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Styret i Uppsala med Erik Pelling och Stefan Hanna som radarpar påstår att man kommer att hålla en folkomröstning om spårväg, men det är väldigt vagt och luddigt om detaljerna. När kommer folkomröstningen att hållas och vad kommer alternativen i folkomröstningen att vara? Här verkar det bara vara ett töcken av otydlighet och rökridåer, så jag tänker att jag kommer till undsättning och reder ut alternativen till folkomröstningen.

Det är av yttersta vikt att folkomröstningen hålls snarast möjligt för att minimera förgäveskostnader, och för att snarast möjligt kunna lägga om planeringen om folkomröstningen visar att Uppsalaborna inte vill lägga åtskilliga miljarder på en spårväg. 

Folkomröstningen måste hållas senast under hösten 2023, medan man fortfarande har en chans att byta spår innan det är för sent.

Kostnaderna för spårvägsprojektet är snudd på oöverstigligt höga, och med dagens inflation finns det knappt någon som vågar spå om vad slutnotan kommer att hamna på om Uppsalaborna trots allt skulle rösta ja till spårvägsvansinnet och till en överexploatering i sydöstra staden.

Det finns i dag betydligt mer moderna alternativ till spårväg, och det kommer inom en snar framtid att finnas förarlösa bussar vilket drar ner driftkostnaden för BRT och stärker fördelarna för en lösning med elbussar. 

Om vi utgår från att spårväg behövs för en fullskalig utbyggnad av sydöstra staden enligt Pellings alternativ, så blir så klart det ett av alternativen i folkomröstningen. Som motvikt bör vi då ha ett alternativ som kraftigt drar i handbromsen för utbyggnaden i sydöstra Uppsala, samtidigt som BRT då räcker till som alternativ för kapacitetsstark kollektivtrafik. Då kan man tänka sig följande alternativ:

  • JA – 33 000 bostäder i sydöstra Uppsala och spårväg som kapacitetsstark kollektivtrafik.
  • NEJ – 15 000 bostäder i sydöstra Uppsala, 18 000 bostäder i Uppsalas kransorter och på landsbygden, och BRT i stället för spårväg som kapacitetsstark kollektivtrafik.

Summa summarum får vi 33 000 bostäder i Uppsala oavsett vilket av alternativen som får stöd i folkomröstningen. Vi får en kapacitetsstark kollektivtrafik som räcker till för båda alternativen och vi fyller därutöver andemeningen i fyrspårsavtalet som det ser ut idag gällande antal bostäder och kapacitetsstark kollektivtrafik.

Pelling och Hanna, här har ni era alternativ till folkomröstningen. Nu när de är klara är det bara att bestämma ett datum på höstkanten, och det överlämnar jag med varm hand till er. För det ska ni väl ändå kunna klara av tycker jag.

Att bara skjuta på beslutet och utreda och klia sig i huvudet i oändlighet ödslar både tid och pengar. Så tafatt som den här folkomröstningen är hanterad misstänker jag att ni överhuvudtaget inte har några ärliga avsikter att ens hålla en folkomröstning. Och kommer en folkomröstning att hållas, verkar det som att ni skjuter på det så mycket som möjligt för att till slut kunna säga: ”Nej, vi har varit naiva. Nu har vi lagt ner så mycket pengar på spårväg att nu kan vi inte backa längre, nu blir det spårväg i alla fall.” Oavsett vad en eventuell folkomröstning säger om ja eller nej till spårväg.

Kom ner med fötterna på jorden och sluta sväva iväg, sluta förvilla och ta beslut i stället. Besluta om en folkomröstning till hösten 2023, så Uppsalaborna kan rösta ja eller nej till spårväg och sedan får vi politiker jobba vidare från det. Förvägra inte folket att säga sin vilja genom att skjuta på folkomröstningen till det är för sent. Det är hög tid att sluta vara naiv.