Det har blivit väldigt dyrt att vara svensk. Hushåll och företag kämpar just nu med extremt höga elpriser och drivmedelspriser. Det är Socialdemokraternas och Miljöpartiets orealistiska politik som lett fram till denna situation – med stöd av Vänsterpartiet och Centerpartiet.
Det är dyrt att tanka bilen och det är dyrt att värma huset. Kostnaden för diesel har gått upp med 40 procent på ett (!) år. Senast i veckan slog dieselpriset nya rekordnivåer och kostar nu 21,72 kronor per liter. Det svenska dieselpriset, världens dyraste, är mellan 3 kronor och 7 kronor högre än övriga EU-länder. Danskarna betalar exempelvis 4,50 kronor mindre per liter diesel än vi svenskar.
På landsbygden i Uppsala län är de allra flesta beroende av bilen. Oavsett om det gäller att köra till jobbet, handla mat eller köra till barnens träning. Nu kommer också larm om att många åkerier och lantbruk riskerar att gå under.
Den största delen av höjningen beror på reduktionsplikten. Sverige har i dag ett krav på inblandning av biobränsle i diesel som går betydligt längre än vad EU har som mål år 2030. Den svenska linjen är extrem och ohållbar. Priserna kommer fortsätta att öka till uppåt 30 kronor litern i framtiden om inte reduktionsplikten ändras.
Kristdemokraterna föreslår därför Sverige ska sänka priset på diesel med tre kronor vid pump genom att minska kravet på inblandning av biodrivmedel i diesel. Det motsvarar ungefär 200 kronor per tank för en vanlig familjebil, och lindrar bördan för lantbrukare och åkeriföretag.
Nyligen föreslog vi kristdemokrater att riksdagens miljö- och jordbruksutskott skulle ta ett utskottsinitiativ med ovanstående innebörd. Men initiativet blev inte verklighet i eftersom alla partier ratade mot vårt förslag, förutom SD som stödde initiativet och M som ville utreda förslaget vidare.
Tyvärr betyder detta att Sverige även i fortsättningen kommer ha fyra (!) gånger hårdare regler, och därmed mycket högre dieselpriser, än övriga EU.
Men det är inte bara drivmedlen som är skyhöga. I vinter har svenskarna även drabbats av extremt höga elpriser. Vilket fått förödande konsekvenser för många hushåll. Därför har Kristdemokraterna lagt ett förslag som innebär att energiskatten nu sänks för alla.
Tyvärr är risken uppenbar att elpriserna kommer att bli ännu högre framöver. På 20 år räknar experterna med att efterfrågan på el kommer att vara dubbelt så stor som i dag. Detta på grund av elektrifieringen av bland annat våra transporter.
Sverige har historiskt haft en unikt bra och stabil energimix besående av vattenkraft och kärnkraft med en del vindkraft. Vi kan nu konstatera att Socialdemokraterna och Miljöpartiet har lagt ned kärnkraftsreaktorer utan en plan för hur de ska ersättas.
Kärnkraft är det enda realistiska alternativet för att tillföra planerbar fossilfri elproduktion i stor skala. Lösningen på Sveriges problem är inte avveckla kärnkraften, utan att utveckla den och bygga nytt – i likhet med bland annat Frankrike som i dagarna offentliggjort att man kommer att bygga upp till 14 nya kärnkraftverk.
Sverige befinner sig vid ett kritiskt vägskäl både vad gäller drivmedelspriser och energiproduktion. Dyr el och diesel spiller nu över på svenska företag, exempelvis varslar nu livsmedelsföretaget Scan om att man har fått 25 procent upp i transport- och drivmedelspriser, samt 80 till 90 procent upp i elkostnader. Tyvärr är det många svenska företag som likt mamma Scan måste höja priset på sina produkter.
Regeringens politik drabbar vanligt folk. Med vår politik sänker vi dieselpriset vid pump med tre kronor litern, tar bort elskatten tillfälligt och öppnar upp för ny kärnkraft i Sverige. Det är förslag skulle hjälpa småbarnsfamiljer, landsbygdsbor och många företag - både på kort och lång sikt.
Sverige behöver en ny regering som sätter Sveriges intressen före skadlig plakatpolitik.