Det finna en planerad ombyggnad av väg 600, Björklingevägen, som snudd på ingen vill ha. Av de boende i Björklinge är det verkligen inte många som vill ha ombyggnaden, ett antal yttranden från företagare i området och andra engagerade har skickats in mot eländet. Alla är rörande överens: Den planerade ombyggnaden av vägen vill de inte ha.
Det hela handlar om en grön-rosaskimrande klimaträddande tanke om att få till en cykelväg från Björklinge in till Uppsala, och att cykelpendlingen skulle öka såpass att framtida cykelpendling blir själva underlaget för ombyggnaden.
Antal cykelpendlare från Björklinge till Uppsala är så få till antalet att det inte är rimligt att anlägga en separat cykelväg för dessa. Därför är planen att ta från dagens befintliga vägbredd, avsedd för motorfordon, och trolla fram en cykelväg som är separerad från motortrafiken. Det är en lösning som drar upp mängder av följdproblem, vissa mer allvarliga än andra. Men en sak att hålla i minnet att den lösningen inte för med sig några som helst fördelar (annat än att prislappen blir lägre).
Det är viktigt att tänka på vad Björklingevägen används till, och vilka det är som använder vägen. Det är en prioriterad utryckningsväg för blåljusmyndigheterna, samtidigt som det är en väg som är flitigt använd av många bilpendlare, av tung vägtrafik och av många A-traktorer.
Det är inte bara boende och företag i området som har lämnat in skarpa yttranden och skrivelser mot den planerade ombyggnaden av vägen. Uppsala brandförsvar, Ambulanssjukvården och Polisen har skrivit ett gemensamt yttrande där de i skarpa ordalag sågar den planerade ombyggnaden längsmed fotknölarna.
Enligt just blåljusmyndigheterna skulle den planerade ombyggnaden ha en negativ inverkan på utryckningstiderna och därmed i förlängningen riskera liv och hälsa. Men kritiken tar inte slut där, enligt deras bedömning skulle ombyggnaden dessutom öka risken för såväl utryckningsrelaterade olyckor som vanliga motorfordonsolyckor på grund av ökat antal farliga omkörningar av bland annat A-traktorer. Även vintertid kan en utökad risk vara att mittlinjen inte längre skulle vara placerad i mitten av vägen, vilket kan skapa farliga trafiksituationer.
Många av yttrandena i ärendet är ganska färska. Vi anser därför att kommunen bör ompröva sitt ställningstagande angående ombyggnaden. I syfte att få fram en tydlig politisk tyngdpunkt i ärendet försökte Sverigedemokraternas representanter i räddningsnämnden få med sig nämnden i ett initiativärende, där man ville ge stöd till blåljusverksamheternas kritiska synpunkter på den planerade ombyggnaden av väg 600. Här trodde vi nog att övriga partier skulle sluta upp bakom räddningstjänst, ambulans och polis, för det går inte att läsa blåljusmyndigheternas synpunkter på något annat sätt än att de motsätter sig ombyggnaden av vägen å det grövsta.
Men intresset var inte bara svalt, utan helt obefintligt. Inget annat parti ville ställa sig bakom initiativet att räddningsnämnden skulle formulera och lämna ett skarpt yttrande mot den planerade ombyggnaden av väg 600 eftersom den riskerar liv och hälsa genom förlängda utryckningstider för blåljusverksamheterna såväl som försämrad trafiksäkerhet för motorfordonstrafik.
Är Sverigedemokraterna det enda partiet som står upp för Björklingebornas intressen? Är vi det enda partiet som väljer att ställa sig bakom våra blåljusverksamheter när de unisont försöker stämma i bäcken av grön-rosaskimrande klimaträddande cykelplaner som försämrar utryckningstiderna för landsbygdsborna samtidigt som man försämrar trafiksäkerheten och ökar risken för allehanda trafikolyckor?
Av protokollet från räddningsnämnden att döma ser det ut att vara på det sättet. Ingen ville ge sitt stöd till ett dylikt yttrande som stöd till blåljusverksamheterna. Ingen utom Sverigedemokraterna, förstås.