Så vill partierna prioritera miljö och klimat

Naturskyddsföreningen har granskat partiernas klimat- och miljöpolitiska ambitioner regionen, skriver Marianne Kahn.

Tåg och annan kollektivtrafik är en viktig del av regionens klimatarbete.

Tåg och annan kollektivtrafik är en viktig del av regionens klimatarbete.

Foto: Kid Reslegård Svedberg/Fredrik Sandberg/TT

Debatt2022-09-01 07:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Klimat- och miljöpolitik behöver prioriteras på alla politiska nivåer. Naturskyddsföreningen i Uppsala län vill särskilt sätta ljuset på regionvalet eftersom regionpolitikerna har ett omfattande ansvar för infrastruktur, kollektivtrafik, tågtrafik, övergripande planeringsansvar för regional tillväxt och utveckling samt en omfattande verksamhet inom hälso- och sjukvård som både påverkas av och påverkar miljösituationen. Regionen har också ansvar för folkhälsa och arbetar bland annat genom Upplandsstiftelsen med friluftsliv och naturvård.

Naturskyddsföreningen är en partipolitiskt obunden organisation, som har granskat de politiska partierna. Två av regionfullmäktiges partier avstod från att besvara vår enkät – KD och C. Om det är genuint ointresse eller slarv kan diskuteras, men det ger inga pluspoäng. SD skiljer också ut sig med att inte vilja prioritera klimatpolitiken.

SD påstår att ”olika aktörer frestas att lägga tid och energi på saker som strängt taget ligger bortanför både deras kärnverksamhet och exportområden”. SD har fel att klimatpolitik inte skulle ligga inom regionens kärnverksamhet. Det regionala ansvaret för infrastrukturplanering är ett av de viktigaste klimatpolitiska områdena, då klimatutsläppen inom inrikes trafik behöver minska med 70 procent till 2030.

Övriga partier (S, M, L, V och MP) anser att klimatambitionerna hittills varit otillräckliga och dessa lyfter att kollektivtrafiken behöver utvecklas och drivas fossilfritt. MP är det enda partiet som lyfter att den regionala transportinfrastrukturplaneringen måste förändras med ändrat fokus mot mer tåg och cykling. MP hävdar att den nyligen fastställda infrastrukturplanen kommer öka utsläppen, vilket innebär att MP blivit överkörda i den nuvarande majoriteten. 

S vill tillsammans med kommunerna minska privatbilismen. Det är vällovligt. Vi skulle gärna se mer konkreta förslag. M vill ha fler pendlarparkeringar. L och MP vill förstärka arbetet med regionens resepolicy, uppmuntra distansmöten och klimatväxling av resor. 

S, M och MP står tydligt bakom satsningen på fyrspår, men skrivningarna skiljer sig kring stadstrafiken. S vill elektrifiera stadstrafiken. MP står bakom avtalet om modern spårvagn. M pekar på ökade satsningar på biogasbuss för stads- och regiontrafiken samt fossilfria drivmedel. L vill att man beaktar att elcykeln kan bli ett transportmedel som används mer för arbetspendling.

Debatten om styrning och ledning av kollektivtrafiken har aktualiserats då resenärer kommer i kläm när tåg och bussar ställs in. Vi uppmanar länsborna att själva söka upp partierna och fråga hur de vill att kollektivtrafiken ska fungera bättre, då vi inte fick med dessa frågor i vår enkät.

S, M, L och MP prioriterar hållbar upphandling där partierna till exempel vill minska engångsplastanvändningen som har stor klimatpåverkan idag. L är de enda som svarar att de vill prioritera minskad miljöpåverkan från läkemedel, vilket är en oerhörd viktig miljöfråga. L är det enda partiet som nämner Upplandsstiftelsen, samt energieffektiva lokaler i sitt svar. MP pekar på minskade utsläpp från medicinska gaser. 

I frågorna om Agenda 2030 är svaren från partierna relativt samstämmiga, utom SD som inte alls vill prioritera de globala hållbarhetsmålen. V skiljer ut sig genom att enbart nämna ett av målen, klimatmålet. MP har drivit på för att Agenda 2030 ska arbetas in i styrdokumenten och kräver nu bättre uppföljning.

På frågan om vad partierna anser som svar på frågan om de delar barns och ungas oro inför framtiden svarar partierna ganska olika. M tycker att frågan är felställd. S, MP, V och L tycker att oron är befogad. SD svarar nej.

MP, L, S och V är lösningsorienterade i olika grad och anser att oron möts bäst genom olika klimatåtgärder. V nämner behovet av en klimatbudget. Trots att SD konsekvent svarar nej och ifrågasätter klimatarbete lyckas de komma med en positiv angreppsvinkel: ”Genom att förmedla kunskap om lösningar och teknikutveckling bidrar man till hopp istället för förtvivlan”. SD borde leva upp till det. 

Valet den 11 september är ett ödesval för klimat och miljö. Under två mandatperioder ska den huvudsakliga klimatomställningen genomföras. Det är helt avgörande för omställningen vilka politiker som väljs till regionfullmäktige, där några av de viktigaste klimat- och miljöpolitiska besluten fattas. Välj miljön!