Det har skrivits en hel del de senaste dagarna i UNT om alla cykelstölder. Vi har kunnat läsa om hur en person gav upp och slutade cykla, hon hade ingen lust att köpa fler cyklar som alla skulle bli stulna.
Vi har också kunnat läsa om en något raljant och uppenbart irriterad person (”Sluta cykla eller bli cykeltjuv själv?” UNT 14/8) Jag kan lugna er alla med att jag har ett nästintill stensäkert sätt att få behålla cykeln, men först lite helt ovetenskapligt svammel om olika typer av cykeltjuvar.
Vi har en första tjyvsort som jag helt fördomsfullt döper till ”På väg hem-fyllot”. Här huserar överförfriskade personer som inte har tillräckligt med slantar i plånboken för en taxiresa hem, och inte har de någon cykel heller (eller så har de i fyllan och villan glömt var den står parkerad). Fyllot sätter sig gladeligen på en tillgänglig cykel för att snabbare kunna ta sig till sängen och krascha, men har knappast några avancerade brottsverktyg med sig. Så länge cykeln är låst med ett bra lås kommer fyllot att gå bet, och du får behålla din cykel.
Sedan har vi nästa tjyvsort som jag väljer att kalla ”Den ekonomiska tjuven”. Här är det faktiskt inte banditen i sig som är ekonomisk, men tjuven är ute efter att förbättra sin ekonomi genom att sälja stulna cyklar. Vad behöver man då för att sälja stulna cyklar? Jo, man behöver en cykel som är stulen och man behöver en sammetslen röst som lurar intet ont anande människor att bli en kugge i brottsligheten.
Den ekonomiska tjuven har med sig verktyg för att klippa upp enklare lås i ett nafs, och mer avancerade lås får de upp i två nafs. Något vi kan vara helt säkra på är att det inte finns några som helst lås som utestänger en proffsig cykeltjuv. Alla era tankar om att hitta det säkra låset kan ni glömma, helt säkra lås finns inte.
Men nu ska ni få höra ett helt säkert tips som gör att ni får ha er cykel ifred, till och med här i Uppsala, cykeltjuvarnas förlovade land! Det här är en metod som jag själv använde mig av i ungdomens dagar när jag använde en cykel till färdmedel. I dag bor jag några mil utanför Uppsala och cyklar väldigt sparsamt, så själv har jag numera inte längre något behov av detta knep. Det handlar helt enkelt om att göra din cykel ful och oattraktiv.
Det är helt säkert. Gör cykeln ful som stryk, köp en eller ett par sprayburkar med ful färg och gå loss på cykeln. Lägg in lite ilska och tänk på cykeltjuvar så blir det lättare. Måla fläckvis fult, så färgen rinner, över säten, stänkskärmar och fälgar. Kanske ska du täcka hela cykeln med fulfärg? Whatever, ju gräsligare desto bättre och kom ihåg att använda ett bra cykellås i kombination med fulknepet.
Varför ska man måla sin nyinköpta fina cykel till en ful ankunge? Jo, eftersom det gör att en presumtiv cykeltjuv inte kan sälja den och tjäna pengar. Du behöver fortfarande ett bra lås för att förhindra fyllon från att sätta sig på din fula cykel och trampa hemåt. De som stjäl cyklar för att tjäna pengar på försäljningen kommer inte att vilja ta i din cykel med en tång, eftersom de vet att de aldrig kommer att kunna sälja åbäket.
Det är synd och det är sorgligt att det är på det här sättet, men det är nog faktiskt det enda sättet du kan vara säker på att få behålla din cykel i Uppsala i dag.
Är det då värt att cykla på en fulmålad cykel? Ptjaa, smaken är som baken, det är klart att mitt knep inte kommer att falla alla på läppen. Men det är nog många som hellre har en ful cykel som de får behålla, än en snygg cykel som de blir av med.