Vi som företräder landets trafikskolor möter ständigt påståendet att körkort är för dyrt. Att det kan vara den första större utgiften för en ung individ är dock inget bra argument för varför trafikutbildning skulle vara något billigt, eller att våra taxor är oskäliga.
Men om regering och riksdag vill sänka körkortskostnader finns det enkla sätt att göra så. Körkortet kan bli billigare samtidigt som förutsättningarna för trafikskolebranschen stärks.
Det är svårt att sätta ett exakt pris på vad ett körkort kostar. Alla lär sig olika fort. Vår branschstatistik på det antal körlektioner som vanligen krävs med ett genomsnitt av pris per lektion, kan en elev förväntas lägga mellan 20 och 30 000 kronor. På ett ungefär, beroende av var du bor och vilka möjligheter till mängdträning på fritiden du har.
Är detta mycket eller lite? Självklart inte försumbart som engångskostnad, men är det orimligt? Givet hur viktigt det är att kunna köra bil på ett säkert sätt för dig själv och din omgivning är det svårt att göra utbildningen enklare eller kortare.
Att få grundläggande kunskaper om hur ett fordon ska framföras säkert i en komplex trafikmiljö är ett stort åtagande. Ett av de viktigaste i ditt liv. Det är vägen till rörelsefrihet och steg in på arbetsmarknaden. Mobilitet och självständighet. Utbildning, umgänge och äventyr.
Transportstyrelsen har fått regeringens uppdrag att föreslå åtgärder för en ändamålsenlig utbildning, vilket även inkluderar att de som vill ta körkort kommer bättre förberedda till Trafikverkets prov.
Regeringens syn på att dagens modell inte riktigt håller måttet är något vi professionella trafikutbildare delar sedan länge. Sverige har en lång tradition av en trafikutbildning som bygger på stort mått av frivillighet. De obligatoriska momenten är få och den enskilde har vid internationell jämförelse mycket stort utrymme att efter eget huvud och omdöme bestämma sig för när det är dags att köra upp.
Aspiranten kan när som helst tacka för sig och avbryta trafikskolans program. Få andra utbildningar lämnar till eleven att avgöra nivån på sina egna kunskaper. Det finns idag ingenting som hindrar dig att försöka och försöka till den dag du lyckas krångla dig igenom Trafikverkets stickprov och du får ditt körkort. Men hur du faktiskt är bakom ratten och medtrafikant för oss som möter dig på vägarna är förstås en helt annan historia.
Det finns en oroväckande trend att allt fler gör om provet upprepade gånger innan de anses tillräckligt dugliga. Statistiken över de som får godkänt på det teoretiska provet visar att bland privatisterna klarar 34 procent sig, jämfört med 78 av de från trafikskola. Det praktiska momentet klarar 34 procent av de självlärda jämfört med 63 av de som tagit lektioner.
Kunskaperna är för låga. Att för många chansar är uppenbart. Över 270 miljoner kronor i avgifter kastades bort på misslyckade prov förra året. Ett slöseri som i stället kunde lagts på några fler lektioner och bättre förberedelser. Vi förespråkar inte enklare prov, det motverkar direkt syftet med trafikutbildning. I stället bör fler få professionell vägledning. Moms på lektioner kan sänkas till 6 procent och möjligheten att ta CSN-lån för körkortsutbildning återinföras och maxbeloppet fördubblas. Enkla reformer som rustar fler bättre.
Sverige har en lång tradition av trafiksäkerhetstänkande. Trafikskolorna är en del av ryggraden i nollvisionen där ingen ska behöva omkomma i trafiken. Ge oss rimliga förutsättningar att hjälpa fler unga bli goda förare.