Risk för färre elsparkscyklar i Uppsala

Att begränsa antalet elsparkcyklar vore fel väg att gå, skriver August Svedenstedt och Dan Nerén.

I stället för att begränsa antalet elsparkcyklar borde kommunen ställa högre krav på operatörerna, skriver August Svedenstedt och Dan Nerén.

I stället för att begränsa antalet elsparkcyklar borde kommunen ställa högre krav på operatörerna, skriver August Svedenstedt och Dan Nerén.

Foto: Marie Bremberg

Debatt2022-12-08 07:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det politiska styret i Uppsala planerar att minska antalet elsparkcyklar. Vi delar bilden att något måste göras, för att skapa mer ordning och reda. Men vi tror inte att de nya förslagen är rätt sätt att nå dit. Mer effektivt vore om politikerna i Uppsala bestämde sig för exakt vilka krav man vill ställa på de företag som ska tillåtas verka i kommunen, och därefter väljer ut de företag som bäst lever upp till kraven. Det görs enklast i en upphandling. Den metoden har med framgång prövats i fler än 100 städer runt om i Europa. Det skulle fungera i Uppsala också.

Användningen av delade elsparkcyklar har ökat de senaste åren, i Sverige genomfördes förra året 26 miljoner resor. Under förra året gjordes fler än 420 000 resor enbart med TIER i Uppsala., vilket har ersatt närmare 73 000 bilresor.

På kort tid har elsparkcyklar blivit en vanlig del i gatubilden. De uppskattas av många som vill ha ett hållbart, smart och effektivt sätt att ta sig fram i staden i kombination med kollektivtrafiken.

Men den snabba ökningen av antalet aktörer har samtidigt medfört flera utmaningar, bland annat i form av elsparkcyklar som parkeras fel eller som används ovarsamt. Det är bakgrunden till varför Uppsalas politiska styre står i begrepp att ändra regelverket för elsparkcyklarna.

Vi delar politikernas uppfattning att något måste göras för att skapa ordning och reda. Men vi tror att de förslag som hittills har diskuterats är fel väg att gå. Det har, bland annat, förts fram förslag om att sätta ett maxtak på 2000 fordon och att dessa fordon ska fördelas mellan fem olika operatörer. Det kan jämföras med en annan svenska cykelstad, Lund, som också har ett tak på 2000 elsparkcyklar – trots att de bara har hälften så många invånare som Uppsala. Ett så lågt antal fordon per operatör skulle innebära en kraftigt försämrad service för Uppsalaborna.

Vi menar att ett mycket bättre sätt, som har prövats med stor framgång i fler än 100 städer runt om i Europa, vore att Uppsala kommun genomför en så kallad koncessionsupphandling, vilket i korthet innebär att man, utan kostnad för kommunen, ställer upp en rad krav som operatörerna måste efterleva för att få verka i staden. Det kan till exempel handla om att elsparkcyklar inte får ligga slängda, om schysta arbetsvillkor, strikta hållbarhetskrav, nära samarbete med kollektivtrafiken och ökad trafiksäkerhet. Kraven kan utformas efter Uppsalas särskilda behov. Sedan är det upp till operatörerna att lösa uppgiften. Och endast de som bäst lever upp till kraven, ges en licens och tillåts verka i kommunen under kontraktsperioden.

Delad mobilitet och elsparkcyklar kommer att vara en naturlig del av den framtida stadsbilden i världens städer. Men problemen som har uppstått till följd av överetableringen av företag måste hanteras. Vi ser fram emot att ha en bra dialog med politikerna i Uppsala för att hitta gemensamma lösningar. Det finns många goda exempel på hur man framgångsrikt har hanterat dessa utmaningar på andra håll, som vi kan titta på och lära oss av.

I ett större perspektiv handlar det om Uppsalas stads transportomställning och hur snabbt vi ska kunna nå våra klimatmål och Parisavtalet genom effektiv reglering som inte begränsar framväxten av hållbar mobilitet. I en nyligen publicerad studie i den ansedda tidskriften Nature Energy, visar forskarna hur användningen av elsparkcyklar och andra delade mobilitetstjänster, bidrar till att minska trafikproblem och utsläpp.

Det rödgröna politiska styret i Uppsala presenterade alldeles nyligen sin budget och vision, ”för ett jämlikt, hållbart och tryggt Uppsala”. Inom kort väntas de fatta sitt beslut om de nya reglerna för elsparkcyklarna. Regler som riskerar att försämra Uppsalabornas tillgång till icke-subventionerade och hållbara kommunikationer, samtidigt som det ökar utsläppen från biltrafiken.

Det låter som en motsägelse. Det är det också.