Replik: Ska Uppsala ta efter dåliga exempel?

Är Uppsala berett att ge lärarna i vuxenutbildningen rätt förutsättningar för uppdraget? frågar Helena Dübeck och Sofia Lundberg.

Helena Dübeck

Helena Dübeck

Foto: Privat

Debatt2019-10-30 10:44
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Lärarnas Riksförbund Uppsala är överens med Mohamad Hassan (L), Klas-Herman Lundgren (S) och Charles Pylad (MP) om att god vuxenutbildning kräver nära samarbete med andra arbetsmarknadsinsatser. 

Frågan som kvarstår är huruvida kommunen är beredd att ge lärarna inom vuxenutbildningen rätt förutsättningar att utföra sitt läraruppdrag. 

Visst låter det bra att arbetsmarknadsnämnden ökat utbildningens kommunbidrag med cirka 27 miljoner kronor på två år. Ändå var det just i samband med flytten av vuxenutbildningen från utbildningsförvaltningen till arbetsmarknadsförvaltningen som ett budgetunderskott på 13 miljoner uppdagades. Ett underskott som ingen hittills, vare sig chefer eller politiker i kommunen, kunnat förklara. I stället lät man lärarna betala notan genom utökad undervisningstid, utan att andra arbetsuppgifter togs bort. Det är inte att värna kvaliteten i undervisningen.

Att undervisningstiden för vuxlärarna i Uppsala kommun skenar i väg i samma takt som i närliggande kommuner kan knappast vara en indikation på att vi ligger rätt till. Vad säger dessa mått om kvaliteten i undervisningen? '

Någon jämförelse med gymnasielärarna, vars undervisningstid är betydligt lägre, görs heller inte. Detta trots att kurserna är desamma.

Återigen, kvalitet tar tid och trenden där kommuner i regionen successivt ökar lärarnas undervisningstid, utan att reflektera över innebörden i läraruppdraget är minst sagt oroväckande. Lika oroväckande är det att man låter elevers önskemål om att påbörja kurser oftare styra verksamheten och dess kvalitet. Denna princip följer vi inte i andra utbildningssammanhang!

Vi behöver inte fler kommuner som tar efter dåliga exempel. Uppsala kommun borde i stället vara den kommun som leder vuxenutbildningen i rätt riktning genom att ge lärarna förutsättningar att utföra sitt läraruppdrag.

Sofia Lundberg
Sofia Lundberg