Regionen säger upp bussförare i onödan

Bussföraren som skött sitt jobb i flera år behöver nu söka till sitt jobb på nytt, skriver Helena Proos och Joel Gohari (S).

Våra busschaufförer förtjänar uppskattning, inte att bli uppsagda.

Våra busschaufförer förtjänar uppskattning, inte att bli uppsagda.

Foto: Staffan Claesson

Debatt2021-09-16 05:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nästa sommar tar ett nytt bussbolag över driften av Region Uppsalas regionbusstrafik, de gula bussarna. Trots att samma trafik ska rulla, på samma linjer med samma tidtabeller, så kommer inte personalen erbjudas att gå över till den aktören. Nu riskerar 600 busschaufförer, trotjänare med många års anställning, att sägas upp eftersom det inte kommer att bli fråga om en så kallad verksamhetsövergång.

För oss socialdemokrater är det självklart att tryggheten för vår personal, busschaufförerna, måste gå först. Att säga upp alla anställda för att sedan eventuellt erbjuda dem nya anställningar, kanske andra villkor, öppnar upp för lönekonkurrens som kommer att drabba de anställda. För oss är det självklart att en ny bussupphandling borde betraktas som en verksamhetsövergång där personalen är garanterad fortsatt anställning och trygghet.

Uppdraget som det nya bussbolaget får är strikt reglerat från det borgerliga styret. Det finns tydliga krav på bussarna som ska användas och vilka uppdrag som ska utföras. Utrymmet till bussbolagets egna innovativa idéer är minimalt och att upphandla verksamheten är därför meningslös.

Det finns mycket i uppdraget som framstår som bra, miljökraven exempelvis. Men det är inte primärt vad som finns med i uppdraget som ska kritiseras, det är snarare vad som saknas. Det saknas en långsiktig ekonomisk analys över hur skattemedlen ska användas effektivt och det saknas ett ansvarstagande för den personal Regionen styr över med sina upphandlingar av regionbusstrafik.

Vi Socialdemokrater hade egentligen velat se en helt annan lösning för regionbusstrafiken. Sedan många år har Region Uppsala använt sig av ett eget bussbolag, Gamla Uppsala Buss (GUB), för att driva stadsbusstrafik i Uppsala. GUB har länge haft fantastiska resultat vad gäller ekonomi, punktlighet och miljömål. Socialdemokraterna i Region Uppsala har drivit frågan att regionbusstrafiken ska övertas av GUB istället för att låsa in sig i långa upphandlingar. Detta vill vi av tre anledningar:

1. Kontroll. Ingen vet hur busstrafiken och bussar kommer behöva anpassas de kommande åren framöver. Med en lång upphandling är det svårt och dyrt för Region Uppsala att anpassa trafiken eller bussarna till nya klimat-, ekonomiska- eller sociala mål.

2. Samarbete. Med stadsbusstrafiken i Uppsala och regionbusstrafiken i länet under samma tak skulle ett arbete kunna ta form som gynnar resenärer och personal.

3. Personal. Region Uppsala hade kunnat säkerställa att personalen skulle övertas av GUB. Med Regionens egna bussbolag skulle även personalen få en tryggare och mer långsiktig anställning.

Nu sägs 600 människor upp från sina anställningar. Bussföraren som skött sitt jobb exemplariskt i mängder med år kommer nu behöva söka till sitt eget jobb på nytt. Många av de som sägs upp kommer säkert kunna få tillbaka sina arbetsuppgifter hos det nya bussbolaget. Bussföraren kommer sätta sig i liknande typ av buss, köra samma sträcka, på samma tider och träffa samma resenärer som tidigare. Den stora skillnaden är att bussföraren kommer sitta osäker som provanställd. All trygghet och alla samhälleliga förmåner som kommer med anställningstryggheten har bussföraren tappat, utan att det finns några anmärkningar på bussförarens jobb eller minskad efterfrågan på tjänsten. Det är något vi socialdemokrater aldrig kommer acceptera. Våra busschaufförer förtjänar uppskattning, inte att bli uppsagda.