Regeringens angiverilag Àr direkt skadlig för Sverige

Regeringen mĂ„ste lyssna pĂ„ professionerna och facken – inför inte angiverilagen, skriver LO, TCO och Saco.

Redan nu höjs mÄnga röster för att man Àr beredd att lÀmna sitt yrke om en angiverilag införs, skriver höga fackföretrÀdare frÄn LO, TCO och Saco.

Redan nu höjs mÄnga röster för att man Àr beredd att lÀmna sitt yrke om en angiverilag införs, skriver höga fackföretrÀdare frÄn LO, TCO och Saco.

Foto: Petra Älvstrand

Debatt2024-11-26 05:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Idag kommer ÄtervÀndandeutredningen dÀr regeringen fÄr veta hur en informationsplikt skulle kunna införas i Sverige. Ett sÄdant förslag kan innebÀra att offentliganstÀllda blir skyldiga att rapportera till polis eller andra rÀttsinstanser om personer som inte har rÀtt att vistas i Sverige.

LO, TCO och Saco med sammanlagt 3,6 miljoner medlemmar ser hur detta förslag, som vi vill kalla en angiverilag, har skapat ett enormt motstĂ„nd bland vĂ„ra yrkesgrupper sĂ„som sjuksköterskor, lĂ€kare, socialsekreterare, lĂ€rare, elevassistenter, undersköterskor, bibliotekarier med flera. 

Listan över yrken som skulle pÄverkas, och dÀrmed motstÄndet till en sÄdan lag, Àr monumental. DÀrför har mÄnga röster höjts bland de yrkesgrupper som skulle pÄverkas av att lagen införs.

undefined
Jessica Leiding, andre vice ordförande LO, Therese Svanström, ordförande TCO och Göran Arrius, ordförande Saco.

Vi har hittills haft vĂ€ldigt begrĂ€nsade möjligheter att föra en dialog med bĂ„de utredaren och regeringen. Trots att utredningens förslag kan fĂ„ stor pĂ„verkan pĂ„ arbetslivet har utredningen inte knutit till sig en referensgrupp med arbetsmarknadens parter. Det Ă€r nĂ„got regeringen mĂ„ste beakta nĂ€r den nu kommer att behandla utredningens förslag. 

Vi utgÄr ifrÄn att regeringen kommer följa praxis och skicka utredningen pÄ remiss sÄ att fackföreningar och civilsamhÀllet fÄr tid att analysera vilka effekter lagstiftningen kommer att fÄ. Risken Àr annars stor att vi fÄr en dÄligt underbyggd lagstiftning som kan göra mer skada Àn nytta för Sverige.

Mot denna bakgrund vill vi frÄn de fackliga centralorganisationerna föra fram tre farhÄgor för svensk arbetsmarknad och för Sverige:

För det första innebĂ€r införandet av en angiverilag sannolikt nya arbetsuppgifter för offentliganstĂ€llda. I mĂ„nga fall kan det handla om arbetsuppgifter som skiljer sig helt frĂ„n kĂ€rnuppdraget för verksamheten som riskerar att ta tid frĂ„n de egentliga uppgifterna. Det leder i sin tur till en ökad belastning pĂ„ arbetsplatserna, försĂ€mrad arbetsmiljö och ökad stress. 

Risken Àr stor att personal stÀlls inför omöjliga situationer dÀr yrkesetik och befintliga lagar kommer i konflikt med regeringens informationsplikt. Redan nu höjs mÄnga röster för att man Àr beredd att lÀmna sitt yrke om en angiverilag införs. I en Novusundersökning frÄn i somras svarar en av fem offentligt anstÀllda att de hellre skulle byta jobb Àn att ange papperslösa.

Risken Àr ocksÄ stor att vÀlfÀrdsyrken blir mindre attraktiva, att det blir svÄrare att rekrytera personal och att fler söker sig till andra yrken. Med de demografiska utmaningar som vÀlfÀrden stÄr inför vore det direkt skadligt att göra det mindre attraktivt att arbeta inom offentlig sektor.

För det andra ser vi allvarliga risker med att en sĂ„dan informationsplikt urholkar förtroendet mellan mĂ€nniskor pĂ„ individuell nivĂ„, men ocksĂ„ att den generellt Ă€ventyrar den höga tillit som det svenska samhĂ€llet Ă„tnjuter. En urholkad tillit kommer generera en försĂ€mrad kvalitet i vĂ€lfĂ€rdstjĂ€nster för samhĂ€llet i form av till exempel uteblivna vĂ„rdbehov nĂ€r akuta sjukdomstillstĂ„nd ökar. 

Men det finns ett djupare vÀrde i tillitsfrÄgan. Vi i Sverige har en hög grad av tillit mellan mÀnniskor, gentemot statliga institutioner och myndigheter, vilket utgör en grundbult i vÄr demokrati. En angiverilag skulle underminera förtroendet till det allmÀnna och de offentliganstÀllda, skapa misstÀnksamhet mellan mÀnniskor och skada tilliten i samhÀllet.

undefined
Risken Àr stor att de som Àr i behov av stöd och hjÀlp, inte minst barn, lÄter bli att söka exempelvis sjukvÄrd eller socialtjÀnst om de befarar att bli angivna, skriver fackföretrÀdarna.

För det tredje, ser vi stora risker med att informationsplikten inte bara krockar med etiken i vĂ„ra yrkesgrupper utan Ă€ven mot svensk lagstiftning och internationella Ă„taganden. Om regeringen gĂ„r vidare med förslaget kommer vĂ„rt samhĂ€lle förĂ€ndras pĂ„ ett genomgripande sĂ€tt. En angiverilag skulle sannolikt bryta mot grundlĂ€ggande mĂ€nskliga rĂ€ttigheter, som barns rĂ€tt till utbildning. 

Risken Ă€r stor att de som Ă€r i behov av stöd och hjĂ€lp, barn inte minst, lĂ„ter bli att söka exempelvis sjukvĂ„rd eller socialtjĂ€nst om de befarar att de kan bli angivna. Även om det ingĂ„r i utredningens uppdrag att lĂ€gga fram förslag som beaktar internationella Ă„taganden sĂ„ har vi svĂ„rt att se hur det ska gĂ„ till i praktiken. NĂ€r dessa rĂ€ttigheter inte lĂ€ngre kan tillförsĂ€kras den utsatta gruppen trĂ€ngs dessa mĂ€nniskor lĂ€ngre in i skuggsamhĂ€llet. Risken Ă€r att skuggsamhĂ€llet vĂ€xer i stĂ€llet för att krympa.

Vi förvÀntar oss att regeringen lyssnar till uppmaningar frÄn professionerna och den fackliga rörelsen och vÀljer att inte gÄ vidare med denna frÄga. Ett införande av en angiverilag Àr direkt skadligt för Sverige.