Regelbundna synkontroller är nödvändigt

Genom regelbundna synkontroller skulle en nedsatt synskärpa enkelt kunna rättas till med till exempel ett par glasögon, skriver Marie Nordén

I dag kontrolleras synen i Sverige endast i samband med ansökan om körkortstillstånd, skriver Marie Nordén

I dag kontrolleras synen i Sverige endast i samband med ansökan om körkortstillstånd, skriver Marie Nordén

Foto: Foto: Privat/Hasse Holmberg / TT

Debatt2020-06-30 02:48
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att man ska se bra när man kör bil kan tyckas självklart. Trots det kontrolleras synen i dag endast vid ansökan om körkortstillstånd. Nu kan krav på en enkel synkontroll vid förnyelse av körkort äntligen vara på gång. Det kräver dock att ansvarig myndighet agerar.           

NTF har i flera år arbetat för ett införande av regelbundna synkontroller vid körkortsförnyelse för vanliga bilister. Det är ett krav som redan existerar för dem med högre behörighet och som bland annat Åland valt att införa även för vanliga bilister som en trafiksäkerhetsåtgärd. 

Det är därför vi med glädje noterar att riksdagen lyfter fram regelbundna synkontroller som ett möjligt steg för att ytterligare öka trafiksäkerheten på våra vägar. Bakgrunden enligt Riksdagens trafiksäkerhetsbetänkande är den pågående översynen av frågan hos ansvarig myndighet. Detta är ett stort steg framåt för trafiksäkerhetsarbetet och det vilar nu ett tungt ansvar på Transportstyrelsen att så snart som möjligt återkomma med konkreta förslag på författningsändringar. 

Vi har noga följt arbetet kring denna fråga och noterat att utskottet flera år i rad påtalat frågans vikt i trafiksäkerhetsarbetet. 

I dag kontrolleras synen i Sverige endast i samband med ansökan om körkortstillstånd. För de med högre behörighetklass på körkortet finns ett krav på att vart femte år genomgå en synundersökning för att säkerställa att synen motsvarar kraven för att köra trafiksäkert. System för att rapportera in synintyg finns alltså redan på plats och det är därför inga nya administrativa system som behöver byggas upp för privatbilister. Något som Synbesiktningens årliga undersökning visar att 90 procent av Sveriges bilister vill ska bli verklighet.

En utav anledningarna som kan ha föranlett att man nu ser över frågan är den studie som VTI på uppdrag av oss på NTF publicerade i början av året, och som specifikt undersökte synens betydelse för säker bilkörning. Det kan låta som en självklar sak, men det har från flera håll efterfrågats evidens kring hur vår syn påverkar vår kör- och reaktionsförmåga. Resultatet från studien var entydigt och bekräftade något vi vetat länge - nämligen att synen har en helt avgörande roll för vår körförmåga. Testpersonerna i studien med nedsatt synskärpa reagerade och bromsade senare än de med bättre synskärpa. 

I studien kunde vi även se att äldre personer i flera sammanhang utmärkte sig som bättre förare än de yngre, kanske med anledning av deras erfarenhet av att hantera olika situationer i trafiksammanhang. Ålder i sig har alltså ingen negativ påverkan på vår körförmåga men vår syn försämras ofta med ökad ålder och förändringen sker över en längre tid. Detta leder till att många personer med nedsatt syn inte är medvetna om att deras syn inte motsvarar kraven på fullgod syn, det vill säga minst 0,5 i synskärpa, vilket i sin tur leder till att personerna blir en fara både för sig själva och för sina medtrafikanter. Detta skulle en regelbunden synkontroll göra personerna varse om och en nedsatt synskärpa kan enkelt rättas till med till exempel ett par glasögon. En synkontroll i samband med att man förnyar sitt körkort, är något vi alla borde göra. 

Ska vi nå nollvisionen och göra trafiken till en säkrare miljö för alla behöver vi kunna blicka framåt och se till nya trafiksäkerhetsåtgärder. Regelbundna synkontroller är inte hela lösningen men ett nödvändigt steg i rätt riktning.