Rättigheter för patienten saknas i tandvården

Inom tandvården råder rena vilda västern. Kostnaderna är höga och rättigheter för patienten saknas, skriver Ann-Marie Lidmark.

Rättssäkerheten för patienter i tandvården måste stärkas, skriver Ann-Marie Lidmark.

Rättssäkerheten för patienter i tandvården måste stärkas, skriver Ann-Marie Lidmark.

Foto: Tore Meek

Debatt2020-08-14 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Patienten betalar merparten av tandvården själv och för tandläkaren råder fri prissättning, vilket kan göra behandlingen onödigt dyr. Sällan får patienten veta kostnaderna före behandlingen trots krav i lagstiftningen. 

Den som saknar tänder får inga hjälpmedel betalda av regionen. Implantat, broar och proteser får man betala själv. Alternativet är att vara tandlös. Även felbehandling och korrigering av tandläkarslarv får patienten oftast betala ur egen ficka. 

Felbehandlingar som kan inträffa är borrning i fel tand, insättning av dentala material patienten inte tål, dåligt inpassade kronor, broar eller proteser och rotfyllning av tänder trots att de var livskraftiga. 

Bortborrning av amalgamfyllningar frigör höga halter kvicksilverånga och felaktig sanering kan orsaka förgiftning. Symtomen kan yttra sig som illamående, huvudvärk, extrem trötthet, synrubbningar och problem med minnet. Juridiskt ansvar borde kunna utkrävas av tandläkare som inte skyddat patienten. 

Enligt patientskadelagen (1996:799) ska tandläkare ha egna ansvarsförsäkringar för att täcka felbehandlingar eller skador som kan uppkomma på grund av tandläkarens behandling. Tandläkaren ska också informera om hur klagomål ska hanteras och vilka instanser som man kan vända sig till. Sådan information är mycket sällsynt. 

Tandhälsoförbundets erfarenhet är att klagomål sällan leder till att tandläkaren tvingas betala skadestånd även om patienten på grund av behandlingen förlorat en tand eller fått annan obotlig skada. Inte heller korrigering av skadan brukar betalas av tandläkaren.

Få patienter anmäler felbehandling eller att tandläkaren tar ett orimligt hög pris eller tar betalt för mer än vad som gjorts. 

Rättssäkerheten för patienter i tandvården måste stärkas. Flertalet betalar så gott som hela tandvården själva, men har alltså inga rättigheter om tandläkaren felar. Den som vill ha ett andra omdöme får betala även det tandläkarbesöket själv. 

Tandvården kanske kan läggas in i befintlig konsumentlagstiftning som gäller vid köp av tjänster och varor. Då skulle det bli möjligt att stämma en tandläkare som gör uppenbart fel, använder ett material patienten är allergisk mot eller på annat sätt förstör patientens tänder och utseende. Det skulle förmodligen leda till ökad lyhördhet gentemot patienten och bättre tandvård.

Ett annat alternativ är att förtydliga tandvårdslagen och patientsäkerhetslagen och låta tandvården ingå som del i hälso- och sjukvården med samma högkostnadsskydd. Då skulle det bli tydligt att tänderna är en del av kroppen. 

Bettskenor och tandproteser bör ingå som del i regionernas ansvar för hjälpmedel. Ingen ska behöva visa upp ett tandlöst leende eller få tänderna nedslitna på grund av tandgnissel för att de inte har råd med de hjälpmedel som behövs.