RÀdda förskolan nu

Kan vi inte förbÀttra situationen i förskolan kommer ingen att vilja bli förskollÀrare i framtiden, skriver Helena Hedman Skoglund.

Helena Hedman Skoglund (L)

Helena Hedman Skoglund (L)

Foto:

Debatt2018-05-18 00:30
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Varje vardagsmorgon lĂ€mnas drygt 11 500 barn pĂ„ Uppsalas förskolor. Vart och ett av dessa tusentals barn har rĂ€tt till en trygg dag ledd av kompetenta förskollĂ€rare och barnskötare som har haft tid att planera dagens aktiviteter.

SÄ ser det dock inte ut överallt i dag.

PÄ mÄnga förskolor kÀmpar personalen för att fÄ dagarna att gÄ ihop trots bristfÀllig bemanning och knapp planeringstid.

Förskoleupproret, som jobbar för bÀttre förutsÀttningar i förskolan för barn och pedagoger, slÀppte nyligen ett stort antal berÀttelser frÄn förskollÀrare, barnskötare och vÄrdnadshavare om vardagen i förskolan. Under hashtagen #pressatlÀge kan man lÀsa mÀngder av berÀttelser. Den ena mer oroande Àn den andra. SÄ hÀr skriver en förskollÀrare frÄn Uppsala:

”För bara nĂ„got Ă„r sedan visade jag runt potentiella nya familjer pĂ„ förskolan. Jag har slutat med det nu. Jag kan inte ljuga och sĂ€ga att det Ă€r bra, vĂ€lj oss!

Jag skulle aldrig i mitt liv lĂ„ta mina egna barn gĂ„ pĂ„ den hĂ€r förskolan.”

En annan skriver:

”Jag Ă€lskar mitt arbete men ibland tror jag det kommer bli min död. Jag Ă€r inte ens 30 Ă„r och har arbetat fyra Ă„r i förskolan. Den glöd, passion och inspiration jag hade dĂ„ jag började kĂ€nns ofta vĂ€ldigt avlĂ€gsna och har i stĂ€llet bytts ut mot tinnitus, spĂ€nningshuvudvĂ€rk, Ă„terkommande sjukdomar och stĂ€ndig trötthet som tyvĂ€rr gĂ„r ut över min fritid.”

Som förÀlder och politiker kan jag inte blunda för den beskrivning av verkligheten som mÄnga förskollÀrare och barnskötare ger. NÀr jag lÀmnar mitt barn pÄ förskolan vill jag vara sÀker pÄ att mitt barn Àr tryggt, att det finns en varm famn nÀr det behövs och att dagarna fylls med vettig pedagogisk verksamhet. Jag vill ocksÄ att personalen ska kÀnna sig tillrÀcklig och trivas pÄ jobbet. Att de ska fÄ anvÀnda sin kunskap och stötta mitt barn i sin utveckling. Den instÀllningen tror jag att de flesta andra förÀldrar delar. SÄ vad gör vi dÄ för att vÀnda utvecklingen?

Liberalerna sÀtter förskolan och skolan först. DÀr tillbringar barn en stor del av sin tid, dÀr möter barn nya möjligheter och dÀr lÀggs grunden för ett sÄ smÄningom fungerande och fritt valt vuxenliv.

Ska förskolan kunna fullgöra sitt pedagogiska uppdrag, se varje barn, upptÀcka och hjÀlpa barn som behöver extra stöd eller inte har det bra hemma, krÀvs tillrÀckligt med tid och personal.

LĂ€rarförbundet slĂ€ppte 2017 rapporten ”Lyssna pĂ„ förskollĂ€rarna!” och beskriver dĂ€r de största utmaningarna som deras medlemmar ser i förskolan. För stora barngrupper och brist pĂ„ planeringstid liksom för mĂ„nga uppgifter som inte hör till yrket Ă€r det centrala i rapporten.

För att vÀnda utvecklingen i Uppsala vill Liberalerna

1) Minska arbetsbelastningen.

Fler timmar till planering och uppföljning Àr nödvÀndigt. Ofta fÄr planeringstiden stryka pÄ foten nÀr personal och vikarier fattas. Att fÄ anvÀnda den tid som Àr menad för planering till just det Àr viktigt. TillrÀcklig planeringstid sÀnker stressnivÄn och ökar kvaliteten.

2) Tydliggöra de olika yrkesgruppernas ansvarsomrÄden.

LÄt förskollÀrarna fokusera pÄ den pedagogiska verksamheten och barnskötarna pÄ omsorgen. BÄda yrkeskategorierna Àr viktiga för verksamheten, men ansvarsomrÄdena skiljer sig Ät.

3) Öka personaltĂ€theten.

FÀrre barn per vuxen Àr avgörande.

4) Erbjuda bra kompetensutveckling och möjlighet att göra karriÀr.

Förste förskollÀrare med tydliga uppdragsbeskrivningar höjer kvaliteten. Att fÄ utvecklas hela sitt yrkesliv Àr viktigt.

5) Se till att pedagogers viktiga uppdrag avspeglas i lönekuvertet.

Bristen pÄ förskollÀrare Àr stor och vÀntas bli större. Universitets- och högskolerÄdet konstaterade nyligen att 13 procent fÀrre sökt till förskollÀrarutbildningen i Är Àn förra. Det Àr fjÀrde Äret i rad som intresset för yrket minskat. Och det i tider dÄ utvecklingen behöver vara den omvÀnda.

Kan vi inte förbÀttra situationen för dem som i dag arbetar i förskolan kommer inte fler vilja bli förskollÀrare i framtiden.

”I 3 Ă„r har jag arbetat som förskollĂ€rare. Mitt drömyrke. Jag har alltid sett mig sjĂ€lv som en stark person som kan ta en del och ha mycket igĂ„ng samtidigt. Och det har fungerat. Visst Ă€r det tufft, men sĂ„hĂ€r Ă€r det ju pĂ„ alla förskolor. Klarar andra det sĂ„ klarar jag det. Men alla gör ju inte det. Flera sjukskrivningar pĂ„ jobbet och helt plötsligt sa det stopp Ă€ven för mig. Utmattning kom över mig som en riktig överraskning. Fast Ă€ndĂ„ inte.” (Ur förskoleupproret Uppsala)

Förskoleupproret, rapporter frÄn facken och statliga myndigheter visar pÄ allvarliga problem som ingen politiker har rÄd att blunda för. Liberalerna krÀver krafttag för att förbÀttra förskolan NU.

Pedagogik