Viktigt att kunna fortsätta välja äldreboende

Viktigt med överskott och valfrihet av äldrebostäder i Uppsala kommun, skriver Hans Nordström och Niklas Rommel

Kommunens vilja att skrota LOV inom äldreomsorgen riskerar att försämra valfriheten för de äldre, menar artikelförfattarna.

Kommunens vilja att skrota LOV inom äldreomsorgen riskerar att försämra valfriheten för de äldre, menar artikelförfattarna.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Debatt2023-12-04 06:45
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Inom Uppsala kommun finns i dag förslag att fortsättningsvis enbart upphandla särskilda boenden med stöd av lagen om offentlig upphandling (LOU) och därmed upphöra med att upphandla äldrebostäder enligt lagen om valfrihetssystem (LOV). 

Bakgrunden är att det finns ett överskott av platser inom särskilt boende, som medför stora kostnader både för kommunen och privata utförare som har tomma platser. Det nuvarande överskottet beräknas kosta kommunen 30-50 miljoner kronor per år på grund av ca 100 tomma lägenheter i kommunens bestånd. Då även många lägenheter är tomma hos de privata utförarna drabbas de också av höga kostnader. 

Kommunen vill därför öka kontrollen över planering och byggande av särskilda boenden genom att avskaffa möjligheterna för privata vårdgivare att etablera nya enheter via LOV.

Nedan redovisas några synpunkter och kommentarer på förslaget från Uppsala Pensionärsföreningars Samarbetsråd (UPS):

  • Kommunens ambition att öka kontrollen över planering och utbud av äldrebostäder för att minska kostnaderna är förståelig men riskerar att försämra valmöjligheterna för den enskilde. Att matcha utbud med efterfrågan är inte helt enkelt, vilket erfarenheterna från kommunens tidigare planering visar. Innan LOV infördes som upphandlingsform för särskilda boenden för cirka tio år sedan fanns ett stort underskott av äldrebostäder i kommunen, som därefter har vänts till ett överskott idag. 
  • Att avskaffa LOV riskerar därför att minska utbudet så att möjligheterna att välja äldrebostad försämras.
  • Sannolikt kommer en del av de privata LOV-utförarna att avveckla sina boenden då deras LOV-avtal upphör om upphandlingar i framtiden enbart ska genomföras utifrån LOU. 
  • Ambitionen att öka antalet äldrebostäder i kommunens landsbygd genom ökad kontroll av nya enheter är lovvärd. Det är viktigt att det finns bra äldrebostäder i hela kommunen. 
  • I förslaget vi tagit del av anförs vikten av kontroll över hela marknaden av hyreskontrakt för att kommunen ska kunna hantera det så kallade sistahandsansvaret. Det kan dock vara svårt att svara upp mot detta ansvar om det inte finns ett överskott med äldrebostäder att hänvisa äldre som beviljats ett vårdboende.
  • Utförarna enligt LOV har i dag bara tolv månaders uppsägningstid, vilket kan försvåra för kommunen om platser ska ersättas. Om LOV ska vara kvar som upphandlingsform bör uppsägningstiden förlängas ytterligare något eller några år. 
  • Idéburna utförare, som Ebbagården och Andres And, har i dag svårigheter att klara sin ekonomi då ersättningssystemet inte är anpassat till deras organisationsform och verksamhet. Avtalen med idéburna organisationer bör därför anpassas till deras specifika förutsättningar, till exempel utifrån storlek, så de kan fortsätta bedriva en långsiktig verksamhet med hög kvalitet. Det kan nu också ske utifrån den nya lagstiftning om idéburna organisationers möjligheter att delta i välfärden som började gälla från 1 januari 2023, en möjlighet vi tycker kommunen borde utnyttja oberoende av framtida upphandlingsformer av äldreboenden.

Sammanfattningsvis anser vi det viktigt att det finns ett visst överskott av äldrebostäder i kommunen liksom ett varierat utbud av äldreboenden med olika inriktningar och kvalitet, så att det finns reella valmöjligheter för de personer som beviljats plats på ett särskilt boende.