Uppsala ska växa men växa klokt. För Utvecklingspartiet demokraterna, UP, innebär det att tillväxten ska ske klokt runt om i hela kommunen och att utnyttja redan befintlig infrastruktur i stället för att investera i extremt dyr ny infrastruktur. Vi vill inte att Uppsala stad ska bli en sovstad till Stockholm, därför måste Uppsalapaketet omförhandlas.
Nu väljer Uppsala kommuns styre att lägga fram ett förslag på ny Fördjupad Översiktsplan, FÖP, för södra staden. Det anses krävas för att driva Uppsalapaketet framåt. Det vill säga avtalet mellan Uppsala kommun, Region Uppsala och staten gällande fram till år 2050. Avtalet innebär en kraftig bebyggelse i södra Uppsala stad om 33 000 nya bostäder. Styret vill nu också försöka låsa fast Uppsala kommun i ett mycket dyrt spårvägsprojekt. Avtalet är villkorat med att staten måste leverera sin del av avtalet som ska finansiera fyrspår mellan Uppsala och Stockholm, en ny station i Bergsbrunna, en spårvägsbro mellan Ultuna och Bergsbrunna, ombyggnationer av Resecentrum samt bygge av en nödvändig E4-trafikplats.
Uppsalaavtalet kan enbart sägas upp om samtliga parter är överens om det. Vi anser att planerna är helt oacceptabla att aktivera innan staten trovärdigt säkerställt den finansiering de ska stå för. Att fatta beslut om FÖP för södra staden och spårväg innan dess är fel. Vi anser också att avtalet ska omförhandlas då vi inte anser att staten ska bestämma hur Uppsala kommun på bästa sätt ska utvecklas befolkningsmässigt. Det är helt fel att koncentrera så mycket bebyggelse till Uppsala södra stad de närmaste 30 åren. Uppsala kommun måste säga upp avtalet för omförhandling och göra klart för staten och regionen att vi avser att bygga ut Uppsala attraktivare längs med befintliga kollektivtrafikstråk och under planperioden nyttja moderna elektrifierade bussystem för kapacitetsstark kollektivtrafik. Investeringar för bättre spårkapacitet mellan Uppsala – Stockholm är fortfarande väldigt viktigt, men det kan redan rättfärdigas av behovet av mer spårkapacitet för större delar av Sverige än enbart Uppsalas. I UNT den 11/4 2020 skriver Carl-Johan Westholm en debattartikel om att det i dag finns modern teknologi som innebär smartare nyttjande av befintliga spår. Automatic Identification System, AIS, är i sig ett skäl för att omförhandla avtalet och istället seriöst pröva om 3-spår är en smartare lösning. I kombination med kortare stickspår längs sträckan Uppsala – Stockholm och längs Dalabanan kan spårkapaciteten stärkas till mycket lägre kostnader.
Omförhandla avtalet i stället med inriktningen att Uppsala ska växa i olika delar av Uppsala stad, Vänge, Björklinge, Bälinge, Storvreta, Vattholma, Skyttorp, Gunsta, Marielund och Almunge. Då stärks hela Uppsala kommun. Utbudet av bostäder för kompetensbehovet inom näringslivet, universiteten och annan offentlig sektor kräver attraktivare boendemiljöer än dem som planeras i Uppsala södra stad.
Är en konstruktiv omförhandling med staten möjlig? Självklart är den det. Kommunen, regionen och staten vill att Uppsala ska bidra till att stärka våra samhällens konkurrenskraft och attraktion. Staten vill att vi ska möjliggöra för många fler bostäder till invånare och det behöver absolut inte innebära den koncentration av bebyggelse som främst Miljöpartister förespråkar. I stället för en dyr spårvägsinvestering anser vi att ett omförhandlat avtal med staten måste kompletteras med krav på att de stöttar nödvändiga projekt för att förstärka Uppsalas dricksvattenförsörjning samt försörjning av nödvändig el i den massiva elektrifiering av vårt samhälle som pågår. Det är helt avgörande för att vårt näringsliv ska kunna expandera och vara globalt konkurrenskraftigt. Gör om! Gör rätt!