Okunskap om energi och klimat

Tvärtemot vad Hägg påstår så skulle en milskatt på lastbilstransporter gynna de lokala producenterna. Det skriver Niklas Malmberg (MP).

Niclas Malmberg (MP), svarar om energipolitik och drivmedel.

Niclas Malmberg (MP), svarar om energipolitik och drivmedel.

Foto:

Debatt2014-08-02 15:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Leif Hägg både räknar illa och visar på stora kunskapsluckor när han kritiserar Miljöpartiets energipolitik (UNT 25/7). Hägg menar att eftersom utsläppen från en enskild lastbil inte är så stora är lastbilstransporter inget miljöproblem. Men Hägg bortser från att den stora volymen lastbilstrafik gör transportsektorn till en av Sveriges stora klimatbovar. Lastbilarna har inte heller någon avgasrening från koldioxid, så som Hägg tycks tro.

Om vi ska klara klimatutsläppen måste transportsektorn ställa om. Men i Sverige har lastbilstafiken ökat på senare år, till följd av en undermålig järnvägspolitik. Nu krävs det ekonomiska styrmedel för att i möjlig mån föra över vägtransporter till järnväg eller båt.

Transporter kommer så klart även i framtiden att gå via lastbil. Och tvärtemot vad Hägg påstår så skulle en milskatt på lastbilstransporter faktiskt gynna de lokala producenterna – eftersom lokala företag har kortare transporter blir de prismässigt mer konkurrenskraftiga gentemot långväga konkurrenter. Den verkliga effekten av milskatten blir därför att arbetstillfällen kan bli kvar på den svenska landsbygden. Och när jobb inom produktionssektorn gynnas, ökar förstås möjligheterna att även behålla och utveckla servicen på landsbygden.

Sverige urbaniseras i dag snabbast i Europa. Miljöpartiets politik vänder den trenden med satsningar på grön infrastruktur, svensk mat och lokal service. Miljöpartiet menar att bilen är nödvändig, inte bara i glesbygden, men också på landsbygden. Därför har Miljöpartiet en politik för att ställa om från en fossildriven bilpark till förnybara drivmedel, som inte påverkar klimatet.

Hägg förlorar all trovärdighet när han först förnekar klimatproblemen med fossila bränslen, för att sedan hävda att biobränslen "försämrar klimatet"! Biobränslen är klimatneutrala och kan dessutom framställas från rötbart material som annars skulle ha gått till spillo, eller i värsta fall generera metanutsläpp – vilket är en kraftigare klimatgas än koldioxid.

Bortom all logik menar Hägg sedan att svensk el inte har någon miljöpåverkan – och inte ska exporteras. Det är ett minst sagt häpnadsväckande påstående. Svensk el är idag jämförelsevis klimatneutral, men kärnkraftens miljöpåverkan är odiskutabel. Från uranbrytningen till den olösta frågan om kärnavfallet – som är farligt för natur och människor i hisnande 100 000 år.

Miljöpartiet vill att vi fasar ut kärnkraften och ställer om till en 100 procent förnybar elproduktion i Sverige med vattenkraft, solel och vindkraft. För oss är det självklart att Sverige också ska bidra till att minska koldioxidutsläppen genom att öka överföringskapaciteten av el till kontinenten. Istället för att statliga Vattenfall tjänar pengar på kolkraftverk vill Miljöpartiet att Vattenfall ska tjäna pengar på att sälja hundra procent förnybar el.

Reformer för att driva på utvecklingen inom förnybar energi – oavsett om det handlar om vindkraft, solceller, vågkraft, biogas eller andra biodrivmedel – är centrala i Miljöpartiets politik. Det är i grunden en nödvändig omställning för att hantera klimatfrågan. Men det är också är en omställning som ger nya arbetstillfällen, i synnerhet på landsbygden. Det tjänar alla på i längden.

Niclas Malmberg, riksdagskandidat Miljöpartiet de gröna