I ett dokument från Trafikverket förra veckan konstaterar myndigheten att utsläppen från transporterna ökade med 18 procent under föregående år. Samma trend vittnar statistik från SCB om, som visar att Sveriges utsläpp ökar kraftigt för det tredje kvartalet under 2024. Att konstant öka utsläppen – framför allt från trafiken – tycks vara det nya normalläget för den svenska regeringen. SCB kallar ökningen unik. Regeringen har helt enkelt gett upp om klimatpolitiken. Ett klimatarbete som Sverige länge varit världsledande i, bara för ett par år sedan.
Den havererade klimatpolitiken och de övergivna klimatmålen är ett svek mot Sveriges tidigare arbete på området, ett svek mot företagen som just nu ställer om – och ett svek mot svenskarnas framtid.
Det finns flera faktorier som har lett Sverige till den dalande utvecklingskurvan. Bland annat svek Liberalerna och övriga Tidöpartier vallöftet om sänkt elskatt. I stället sänkte man skatten på det fossila för att höja den på el. Med dagens regering betalar du mer skatt på ren el än på fossil diesel.
Regeringens ersatte den tidigare klimatbonusen, där bilägaren fick upp till 50 000 kronor i bonus för en elbil, med en verkningslös skrotningspremie. Milt uttryckt är skrotningspremien en flopp, som endast användes av 219 personer under fjolåret. Den ger alltså inget resultat och elbilsförsäljningen stannar av och utsläppen stiger.
Dessutom säger man nej till nya kraftslag som skulle kunna leverera grön, förnybar el här och nu. Exempel är havsvindparkerna som ges avslag på löpande band. Näringslivet rasar och miljöorganisationer gör uppror. Hur en regering som kallar sig borgerlig kan blunda för industrins behov och efterfrågan på grön, förnybar energi är obegripligt.
Det ensidiga svaret vi får klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) i riksdagens kammare är: kärnkraft. Kärnkraften tycks vara regeringens nya gyllene lösning på hela klimat- och miljöområdet, precis som siffertrixet i klimat- och miljöbudgeten var den gyllene lösningen dessförinnan.
Det senaste draget från regeringen är det nya uppdraget som delats ut till en parlamentarisk kommitté – att se över hur Sveriges klimatmål kan anpassas efter EU:s mål. I praktiken innebär det att transportsektorns mål kommer att skrotas, och att kravet på faktiska utsläppsminskningar till 2045 kraftigt minskar. Allt för att regeringens sänkta ambitioner inte ska synas. Det är helt och hållet bakvänt.
När regeringen släpar fötterna efter sig i klimatarbetet behöver både målen och åtgärderna i stället skärpas. Centerpartiet har över 200 förslag för klimatet. Förslag som gör skillnad på riktigt. Förslag som sänker de fossila utsläppen och uppmuntrar en grön elektrifiering.
Centerpartiet vill bland annat återinföra miljöbilsbonusen, införa ett rättvist reseavdrag med fokus på landsbygden, fasa ut fossila subventioner och ställa om flyget till biojetbränsle. Det är reformer som hade utsläppen på riktigt.
Det är hög tid att någon annan tar över rodret för klimatets skull och med respekt för jobben i väst och nyindustrialiseringen i norr. Sverige behöver effektiva åtgärder som gör skillnad på riktigt. Och Centerpartiet är redo att hjälpa till – och har viljan för det.