Den nya Gottsundaskolan ska i första etappen rymma 720 elever i åk sex till nio som ska placeras i två femvåningshus.
Att bygga en skola för så många elever på en så liten yta riskerar att leda till ökad segregation och kriminalitet.
Jag är själv uppvuxen i Gottsunda och har nu återvänt hit för att ge mina barn som i dag går i förskolan chansen att få ta del av den närhet till skog, kultur och fritidsliv som stadsdelen erbjuder. Det är för mina och andras förskolebarn som den nya Gottsundaskolan ska byggas.
Efter att ha tagit del av planen för den nya skolan är jag orolig för de sociala konsekvenserna som skolbygget riskerar att få.
Jag undrar hur eleverna ska bli sedda och få stöd på en högstadieskola där skolans huvuddel består av två femvåningshus med flera hundra elever i varje sektion.
Hur ska de vuxna på skolan kunna se och hjälpa barnen när så många elever koncentreras till en så liten yta? Hur ska lärarna kunna veta vilken elev som går i vilken klass och om någon obehörig rör sig bland eleverna?
Och vad är tanken med att ha fyra våningar med plats för sju hundra elever och placera alla lärarrum i en sektion på bottenplan?
Jag tror att koncentrationen av så många elever riskerar att leda till att både elever och lärare blir anonyma inför varandra och att det kan bidra till att barn i svåra familjeförhållanden och elever som lider av psykisk ohälsa missas och hamnar i utanförskap. Risken finns att dessa elever söker sig till kriminalitet eller annan destruktiv verksamhet i stället för att satsa på skolan.
Utformningen av den nya skolan riskerar även att bidra till ökad segregation, då föräldrar med hög socioekonomisk ställning troligen i mindre omfattning än andra kommer vilja placera sina barn i en skola bestående av femvåningshus.
I stället ser jag framför mig hur dessa föräldrar skjutsar sina barn till alternativa skolor i stan eller i Ultuna. Det är väldigt synd, för en skola med eleverna i fokus hade kunnat möjliggöra ökad integration.
Jag föreslår mot bakgrund av detta att kommunen i första hand utreder möjligheten att ta större yta i anspråk till skolan (led om angränsande cykelbanor om så behövs).
Det skulle möjliggöra en lägre skolbyggnad indelad i fler sektioner, där lärare och elever ges möjlighet att bygga personliga relationer samt att elever med extra behov skulle bli sedda och kunna få det stöd de behöver.
Som andra alternativ föreslår jag att ansvariga utreder en alternativ placering av Gottsundaskolan som skulle innebära att byggnaden inte behöver vara lika hög och koncentrerad som enligt dagens plan.
Om bedömningen är att det inte finns någon annan plats som rymmer en sådan skolbyggnad, är ett tredje alternativ att bygga två separata skolor. Alla dessa tre alternativ vore att föredra om vi vill värna våra barns och Gottsundas framtida utveckling.
Om anledningen till att ansvariga inte vill bygga en lägre skolbyggnad är ekonomisk, tycker jag att det är värt att komma ihåg att destruktiva handlingar utförda av unga människor i utanförskap också kan kosta pengar. Till exempel i form av nya skolbyggnader.