Det som hänt inom vår hemtjänst kan aldrig göras ogjort

Vi är djupt upprörda, men också fast beslutna att det inte ska ske igen, skriver Erik Pelling, Tobias Smedberg och Linda Eskilsson.

Vi behöver ta ytterligare steg för att skydda de äldre och våra verksamheter från kriminella, skriver Erik Pelling (S), Tobias Smedberg (V) och Linda Eskilsson (MP).

Vi behöver ta ytterligare steg för att skydda de äldre och våra verksamheter från kriminella, skriver Erik Pelling (S), Tobias Smedberg (V) och Linda Eskilsson (MP).

Foto: Adam Wrafter/Anna Bredberg

Debatt2024-09-24 12:03
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det finns inga ord starka nog att beskriva känslan när övergrepp och sexuella ofredanden sker i en äldre människas hem och våra tankar är med dem som har drabbats. Vi är, precis som alla andra Uppsalabor, djupt upprörda. Vi är också fast beslutna om att göra allt som står i vår makt för att detta inte ska ske igen. I veckan beslutar vi därför om en rad åtgärder med målet att alla ska känna sig trygga i vår hemtjänst.

Nästan 4 000 personer jobbar i Uppsala kommuns äldreomsorg. Det är hederliga människor som varje dag gör sitt yttersta för att ge äldre den bästa av vård, omsorg och trygghet. De grova brott som upptäckts i vår hemtjänst visar hur kriminellt agerande av ett fåtal individer riskerar leda till att många tappar tilltron till hela vår välfärd. Denna gång var det grova sexualbrott som ägt rum, men vi vet också att välfärden är en måltavla för annan grov organiserad brottslighet. Vi måste agera mycket mer kraftfullt än hittills för att trygga tilliten till välfärden och vi behöver agera både omedelbart och långsiktigt.  

Ett första omedelbart agerande var att införa utökade bakgrundskontroller för nyanställda som arbetar i nära kontakt med äldre människor. Vi tittar nu också på vilka ytterligare yrkesgrupper i kommunen som behöver omfattas. Utdrag ur belastningsregistret kan avskräcka vissa från att söka jobb hos oss, men det är inte hela lösningen och upptäcker inte alla som ska hållas borta från välfärdsyrken.

undefined
Vi tittar på vilka ytterligare yrkesgrupper i kommunen som behöver omfattas av bakgrundskontroller, skriver debattörerna.

Vi behöver ta ytterligare steg för att skydda de äldre och våra verksamheter från kriminella. Denna vecka fattas en rad ytterligare beslut i kommunens äldrenämnd samt vid ett extrainkallat sammanträde med kommunstyrelsen.

Ett sådant beslut är att stärka våra processer för referenstagning vid rekrytering. Den som använder sig av falska uppgifter i en anställningsprocess ska inte kunna lura till sig en anställning. I ljuset av de händelser som ägt rum i vår hemtjänst ser vi att det är prioriterat att stärka detta arbete.

Vi fattar nu också beslut om förstärkt stöd när våra kommunala verksamheter genomför rekryteringar. Bara inom äldreomsorgen genomförs cirka 15 anställningar i veckan och nu ser vi till att det HR-stöd som tidigare funnits vid rekrytering av chefer också ska finnas vid anställning av annan personal.

Inom hemtjänsten kommer vi omgående skynda på för att införa digitala system som förstärker hur vi loggar och följer upp besök hos äldre med hemtjänst och som ger den äldre bättre möjlighet att se vem som kommer hem till dem.

Vi beslutar också att införa obligatoriska utbildningar i otillåten påverkan samt informations- och datasäkerhet för samtliga chefer och för medarbetare inom våra verksamheter.

Vi kommer också stärka upp arbetet med de våldsombud vi har i vår äldreomsorg för att med utbyggda utbildningar bättre fånga upp signaler på våld i olika former.  

För att minska antalet personer som rör sig i de äldres hem inför vi nu ett arbete med att ersätta den tidigare så kallade minutstyrningen med att hemtjänsten i stället ska jobba i mindre team närmare den äldre. Det skapar trygghet både i arbetslag och hos de äldre.

undefined
Antalet olika personer som rör sig i de äldres hem ska minska, skriver debattörerna.

Utöver allt detta har vi också kraftigt ökat resurserna till äldrenämnden – en kraftsamling för äldreomsorgen. Sedan 2022 har nämndens resurser ökat med över 18 procent. Dessa medel går bland annat till att anställa fler medarbetare och att anställa fler chefer på golvet. Att chefer har närmare kontakt med sina medarbetare är avgörande för att kunna fånga upp signaler om att något inte står rätt till i ett tidigt skede.

Dessa är bara några av de många åtgärder som vi föreslår för att stärka äldreomsorgen. Utredningen av vad som gick så fel i hemtjänstområdet Nyby pågår. Vi utesluter inte att lägga fram fler förslag för att öka tryggheten inom äldreomsorgen.  

I vår budget för 2025 har vi gett ett tydligt uppdrag: att särskilt arbeta med äldres trygghet och säkerhet. Ingenting är viktigare än att en äldre person kan känna sig trygg när hemtjänstpersonal kommer hem till dem. Det som har hänt kan aldrig göras ogjort. Nu måste vi alla jobba ännu hårdare med att bygga förtroende för Uppsala kommuns äldreomsorg.