Nu finns chans för nystart för UKK

Uppsalas politiker måste bestämma sig och vara tydliga om sina intentioner, skriver Gunnar Birgegård.

För att uppfylla ägaridén räcker det inte med att hyra ut huset till populära konserter och föreställningar producerade av externa produktionsbolag, skriver Gunnar Birgegård.

För att uppfylla ägaridén räcker det inte med att hyra ut huset till populära konserter och föreställningar producerade av externa produktionsbolag, skriver Gunnar Birgegård.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Debatt2021-12-09 04:19
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Uppsala Konsert och Kongress (UKK) har varit underfinansierat i flera år. Nu aviseras en höjning för nästa år, men sedan en återgång till underfinansieringen. Vad är egentligen avsikten?

Vad är uppdraget enligt ägaridén? Jo, UKK ”ska vara en livfull mötesplats som genomsyras av en unik mix av musik, såväl dag som natt, och som med sin kvalitet med både bredd och spets attraherar och inspirerar till möten mellan människor i olika åldrar och med olika livsstilar – lokalt, nationellt och internationellt”. Denna nya skrivning från 2020 har ett välkommet fokus på musiken. Och det är ingen blygsam målsättning. Så hur går den ekonomiska ramen som beslutats för 2023 och framåt ihop med ägaridén? Inte alls, vill vi påstå.

Blir ökningen av ramarna för 2022 bestående? Under några år gjordes en snabb och drastisk minskning av ägarstödet från 34 till 29 miljoner kronor år 2019. Nu har en tillfällig ökning till 34 miljoner kronor för 2022 beslutats som ”återstartsbidrag” efter pandemin. Men sedan ska det minska och redan 2024 vara nere på 31 miljoner kronor igen, det vill säga samma nivå som 2010, 14 år tidigare, en summa som redan då visades vara otillräcklig! Under tiden har kostnaderna ökat kraftigt. Samma summa nu som då innebär i själva verket en kraftig minskning. Att leda UKK med ägaridéns krav på kvalitet och satsningar med dessa ekonomiska ramar framstår i själva verket som ett ganska omöjligt uppdrag. Möjligen är det så att vissa tjänstemän och politiker fortfarande tror på att kongressverksamheten ska bidra med flera miljoner till finansieringen av musiken. Det har inte skett de första 15 åren, och med ökande kongresskonkurrens lär det heller inte ske.

Den egna affärsplanen varnar för följderna. UKK AB och dess ägare Stadshus AB håller i allt väsentligt själva med oss om vår bedömning. I affärsplanen november 2020 framhålls under rubriken ”risker”: "Vi ser en risk i att kunna bibehålla och utveckla kvaliteten i innehåll, samt risker för att underfinansiering försvårar möjligheten att vara offensiv på en allt tuffare marknad inom såväl konsert- som konferensverksamheten. Vi ser också risker i att underfinansiering tvingar bolaget till att minska utbudets mångfald och göra rekrytering av nödvändig spetskompetens svårare.” Musikens Hus Vänner kunde knappast ha sagt det bättre. För att uppfylla ägaridén räcker det inte med att hyra ut huset till populära konserter och föreställningar producerade av externa produktionsbolag. UKK måste ha en egen produktion av konserter med musiker med lyskraft och internationellt rykte inom såväl den klassiska musiken som jazz och annan kvalitetsmusik. Observera att vi här diskuterar UKK:s egen konsertverksamhet, inte Musik i Upplands med dess högkvalitativa ensembler Kammarorkestern, Kammarsolisterna, Linnékvintetten och Trio X.

Låt 2022 visa vägen framåt. Vi vet att det finns politiker som arbetat mycket aktivt för att höja ägarstödet för att målen ska kunna uppnås. Enligt interna källor ska inte planen för 2023 och 2024 uppfattas som definitiv. Om UKK under 2022 kan visa att den höjda nivån på ägarstödet ger resultat, kan ägarstödet förbli högre. Vi vet att UKK gör stora ansträngningar för att kunna göra en återstart med hög kvalitet.

Uppsalas politiker måste bestämma sig och vara tydliga om sina intentioner. Man kan inte lova en högkvalitativ verksamhet med bredd och spets med nationell och internationell lyskraft och samtidigt besluta om planer på en återgång till grav underfinansiering som vrider utbudet bort från denna målsättning till kommersiellt gångbara shower utan musik och konserter med mindre ambitiösa musikaliska förtecken. Om det är ett kommersiellt hus med låga ambitioner man vill ha måste man säga det, men vill man hålla fast vid löftena i ägaridén måste finansieringen vara rimlig och långsiktig. Uppsala växer och vill attrahera inflyttare, vill bli europeisk kulturhuvudstad 2029 och behöver ett livaktigt och högkvalitativt kulturutbud, inte minst av musik, för att nå sina mål. Vi vill stödja de krafter som vill återställa det ekonomiska stödet till en realistisk nivå.