Nu Àr dags att kraftsamla för lÀrare och elever

Nu mĂ„ste regeringen stĂ€rka upp för att skolor ska kunna stötta bĂ„de lĂ€rare och elever i coronakrisen, skriver Åsa FahlĂ©n och Ebba Kock.

Det finns en stor oro för den tunga arbetsbelastning som blir följden av de extra insatser som mĂ„ste till för att hĂ€mta upp kunskapstappet, skriver Åsa FahlĂ©n och Ebba Kock.

Det finns en stor oro för den tunga arbetsbelastning som blir följden av de extra insatser som mĂ„ste till för att hĂ€mta upp kunskapstappet, skriver Åsa FahlĂ©n och Ebba Kock.

Foto: Foto: Anders Wiklund/TT/Pressbild

Debatt2020-05-20 02:23
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

I tvĂ„ mĂ„nader har gymnasieskolorna bedrivit distansundervisning och lĂ€rarkĂ„ren jobbat under exceptionella förhĂ„llanden. Situationen har stĂ€llt stora krav pĂ„ ett undervisningssĂ€tt som för mĂ„nga lĂ€rare Ă€r helt nytt och oprövat. Det finns en vĂ€xande oro för det kunskapstapp som Ă€r ofrĂ„nkomligt och som i vissa Ă€mnen riskerar att bli mycket stort. Till det kommer att hantera en osĂ€kerhet och frustration frĂ„n elever och förĂ€ldrar över uteblivna prov och rĂ€dsla för att betygssĂ€ttningen ska pĂ„verkas. 

Enligt en undersökning som Sveriges ElevkÄrer genomfört under april upplever mÄnga gymnasieelever att de saknar information om hur distansundervisningen ska bedrivas och hur deras kunskaper ska kunna prövas pÄ distans. Skrivuppgifter som ersÀtter ordinarie prov och minskad lÀrarkontakt riskerar leda till att elevernas motivation minskar och att elever som redan tidigare legat pÄ grÀnsen nu vÀljer att hoppa av. Vi vet att hemmasituationen Àven utan distansstudier Àr en utslagsgivande faktor. Nu riskerar klyftorna fördjupas ytterligare.

DessvĂ€rre har det funnits förslag, Ă€ven frĂ„n en del ovĂ€ntade hĂ„ll, att detta ska lösas genom en enkel utvĂ€g, nĂ€mligen sĂ€nkta krav. Även om vi inte kan upprĂ€tthĂ„lla en chimĂ€r av att allt fungerar lika bra som under normala omstĂ€ndigheter, Ă€r sĂ€nkta kunskapskrav inte en acceptabel vĂ€g. Det vore till stor skada för de Ă„rskullar som nu drabbas av pandemin. De gymnasieelever som gĂ„r ut gymnasiet denna vĂ„rtermin fĂ„r inte berövas rĂ€tten till kunskaper. Det Ă€r illa nog om de berövas sitt studentfirande. Deras betyg mĂ„ste vara jĂ€mförbara med andra Ă„rskullars betyg. Annars riskerar de en stĂ€mpel som ”coronagenerationen”. Kraven mĂ„ste bibehĂ„llas, men det innebĂ€r ocksĂ„ att en bred palett av kompenserande Ă„tgĂ€rder mĂ„ste vidtas sĂ„ fort epidemin Ă€r under kontroll och alla skolor kan Ă„tergĂ„ till normal verksamhet.

Det finns dock en stor oro för den tunga arbetsbelastningen som blir följden av de extra insatser som mÄste till för att hÀmta upp kunskapstappet. Det Àr uppenbart att ju lÀngre distansundervisningen pÄgÄr desto större arbetsbörda kommer lÀrarna att fÄ. I en fÀrsk undersökning som LÀrarnas Riksförbund genomfört bland sina medlemmar uppger 4 av 10 lÀrare i gymnasieskolan att de inte kommer att kunna genomföra all undervisning som var tÀnkt under vÄrterminen. SÄ mÄnga som 8 av 10 bedömer att pandemin kommer att ha en negativ pÄverkan pÄ elevernas kunskapsutveckling. De direkta kostnaderna för kunskapstappet i och med coronapandemin i gymnasieskolan kan uppskattas till över en miljard kronor.

En central frĂ„ga Ă€r hur den myndighetsutövning som lĂ€rare utför i och med betygssĂ€ttning ska sĂ€kerstĂ€llas. Det kan vara svĂ„rt att genomföra prov i vissa Ă€mnen samt garantera att inga otillĂ„tna hjĂ€lpmedel anvĂ€nds. Den möjlighet som nu finns för elevgrupper att periodvis kunna Ă„tergĂ„ till skolan mĂ„ste utnyttjas fullt ut och successivt öka i takt med att viruset bringas under kontroll. Det stĂ€ller stora krav pĂ„ huvudmĂ€n och skolledning att organisera detta i samrĂ„d med lĂ€rarna. Utöver bedömning mĂ„ste insatser till för att möta upp de elever som snabbt hamnar efter pĂ„ grund av utmaningar att lĂ€ra sig och hĂ€nga med pĂ„ distans. LĂ€rarna vet vad den enskilde eleven och elevgruppen behöver och vad man mĂ„ste fokusera pĂ„ i denna extraordinĂ€ra situation.

Vi vill se att regeringen stĂ€rker upp gymnasieskolornas förutsĂ€ttningar att möta och stötta alla elever i denna sĂ€rskilt prövande situation. Tillför resurser till skolor sĂ„ att de kan tĂ€cka upp för elevers olika behov och förutsĂ€ttningar. Skapa nya möjligheter för elever att pröva sina kunskaper och utred hur man kan kompensera för elever som pĂ„ grund av distansundervisningen hamnar efter och riskerar att gĂ„ miste om sin examen. Vi föreslĂ„r ocksĂ„ att man lĂ€ttar pĂ„ kraven om nĂ€r betygen ska rapporteras. Detta köper eleverna tid att hinna fĂ„ allt pĂ„ plats utan att kraven pĂ„ dem sĂ€nks. Man bör ocksĂ„ övervĂ€ga möjligheten till sommarkurser för gymnasieelever med förlĂ€ngt studiebidrag. 

Det kommer inte att rÀcka med en symbolisk eloge för det arbete som lÀrarna kommer att behöva göra. Staten och huvudmÀnnen mÄste tillsammans kraftsamla för att vidta ÄtgÀrder som sÀkrar bÄde resurser, stöd och en skÀlig arbetsmiljö för lÀrare och elever. Vi mÄste alla göra vÄrt yttersta för att se till att eleverna fÄr den undervisning de har rÀtt till och de kunskaper de behöver för att klara sig genom skolsystemet. NÄgot annat alternativ finns inte.