Vi i Kommunal Region Uppsala har följt situationen på Akademiska på mycket nära håll den senaste veckan och vi har löpande kontakt med Kommunals medlemmar som arbetar på sjukhuset. Vi är väldigt frustrerade över att något sånt här kan få hända på ett av Sveriges regionsjukhus. Inte bara medför det här ett stort lidande för de patienter som inte får opereras, utan även en stor stress och mycket merjobb för de anställda.
Att våra medlemmar inte kan vara säkra på att det kommer finnas material så de kan utföra sitt jobb på bästa sätt, att inte veta om det kommer att finns matariel så de kan följa de basala hygienregler som finns.
Att behöva jaga materiel och ha byteshandel med andra avdelningar när de egentligen redan har fullt upp med att försöka ge en så god vård och omsorg som möjligt till patienterna och dess anhöriga. Vi fackliga företrädare i Kommunal är så otroligt stolta över medlemmarnas sätt att under den här tiden försöka lösa alla möjliga uppdrag, hela tiden med patienternas bästa i fokus samtidigt som man ställer upp för kollegan som behöver ta en paus.
Medlemmarna känner att det finns en väldigt fin förståelse från patienterna att personalen inte är ansvarig för den uppkomna situationen.
Men det är ändå personalen som får möta patienten och ta emot dennes oro, och det är personalen som känner skuld när det inte finns rätt eller tillräckligt med material.
Vi ställer oss frågan om det verkligen är lämpligt att en sådan samhällsviktig funktion som ett sjukhus är ska hålla på med upphandling?
En del av den materialansvariga personalen har varit med vid tidigare leverantörsbyten som Region Uppsala gjort och de hade därför varit förutseende och beställt hem extra mycket materiel till sina avdelningar den här gången. Är det verkligen lämpligt att man som arbetsgivare väljer att inte lyssna på dessa medarbetare som har erfarenhet?
Vi har länge vetat att Kommunals medlemmar är hjältar, ni är våra riktiga hjältar i alla situationer!