Moderaternas Fredrik Hultman replikerar på vår artikel om satsningarna på barn och unga i Mittenstyrets budget.
Det är ironiskt att Moderaterna kritiserar oss för att lägga för lite på skolan när de själva lägger 66 miljoner kronor mindre på utbildningsnämnden och föreslår högre effektiviseringskrav.
För Moderaterna verkar skattesänkningar på 160 miljoner viktigare än elevers skolgång.
Vi täcker upp för volym- och prisökning i vårt budgetförslag, det gör inte Moderaterna. De avsätter betydligt mindre resurser på alla nämnder, 66 miljoner kronor mindre på utbildningsnämnden, och har ett högre resultatkrav än Mittenstyret. Moderaterna skrotar också vår satsning på fler lärarassistenter i sitt budgetförslag. Hultman kritiserar oss för att lyfta fram satsningar för några få miljoner, men stoltserar själv med en satsning på elevhälsan på 2,5 miljoner.
Räknar man våra totala satsningar för att motverka den psykiska ohälsan bland unga så lägger vi dubbelt så mycket som Moderaterna.
Hultman skriver vidare att vi skulle vara obekymrade över att skolan inte klarar sitt kompensatoriska uppdrag. Inget kunde vara mer felaktigt.
Det är Moderaternas friskolereform som har lett till den ojämlika skola vi ser i dag. Inget annat land i världen tillåter helt fria vinstuttag ur skolan och att börsnoterade aktiebolag fritt kan etablera sig i skolverksamheten.
Det har skapat segregation, betygsinflation och en marknad där skolföretag tar ut vinster på kvalitetens bekostnad.
SSU och S har länge drivit på för strukturreformer på nationell nivå för att öka jämlikheten i skolan, bland annat att reformera det fria skolvalet, att fördela resurser efter behov och att begränsa vinstuttagen från skolor. Det motsätter sig Moderaterna konsekvent. På kommunal nivå har vi förstärkt den socioekonomiskt viktade skolpengen. Men vi är inte nöjda. Nu ska vi därför ta fram en strategi för att öka likvärdigheten mellan Uppsalas skolor.
Vi hoppas att Moderaterna släpper sina ideologiska skygglappar och samarbetar med oss i detta arbete för elevernas bästa.