Sommarlovet är förbi och skolan har gått in på sin andra termin med coronapandemin. För oss lärare är det vardagsmat att snabbt ställa om arbetssätt efter snabbt skiftande förutsättningar, men överfulla klassrum och skolor gör att undervisningen inte kan smittsäkras, varken för personal eller elever. Vi vet redan att trånga klassrum och stora klasser är pedagogiskt dåligt - nu har det också blivit en hälsofara.
Pandemin gjorde att hela samhällets organisation ställdes på sin spets. I kommunerna svepte direktiv om förändrade arbetssätt in över en natt. I skolan krockar motstridiga krav på skolplikt, garanterad undervisningstid och säker arbetsmiljö, vilket lett till frustration och oro hos både rektorer, lärare, föräldrar och elever. Skolan har en skyldighet att ge alla elever undervisning medan arbetsmiljölagen förbjuder ohälsosam arbetsmiljö. Oroliga föräldrar får inte hålla friska barn hemma på grund av skolplikten medan vissa barn av hälsoskäl inte kan vistas i offentliga miljöer under pandemin.
Grundskolor fick förlänga luncher och skoldagar för att sprida ut undervisningen. Elever som hölls hemma fick uppgifter och hjälp över nätet eller telefon. Med framförhållning på i vissa fall bara några timmar ställde gymnasiet om till fjärrundervisning trots IT-system som kollapsade under den ovana belastningen. Allt detta medan upp till en tredjedel av personalen var sjukskriven därför att alla symptom måste tas på allvar oavsett om det var covid-19 eller förkylning.
Lärare är ett yrke som hamnar mellan stolarna vid kriser av det här slaget. Vi har ett ansvar för samhällets framtid som är så viktigt att det inte kan pausas under längre tid. Samtidigt är vi inte akut samhällsbärande, som sjukvård, brandförsvar och elförsörjning. Det gör att vi som arbetar i skolan inte prioriteras när det gäller skydd mot smittspridning, testning, vaccinering och liknande. Detta drabbar givetvis också eleverna.
Vi lärare har en mycket stor exponering och arbetar i fulla lokaler med hundratals personer. I Uppsala har vi direktiv om att vi ska sprida ut eleverna för att skapa en coronasäker miljö så gått det går, men under många år har kommunen dragits med en underdimensionerad skolorganisation – vi har överfulla klasser i för små klassrum i de flesta skolor. Vi vet redan att det inte är pedagogiskt bra, nu inte heller av hälsoskäl. Hur billig vill vi ha vår skola?
Det är ett kvitto på lärarnas professionalitet att vi lyckats anpassa verksamheten snabbt och gjort ett bra jobb efter nya krav! Vi tar oss an detta läsår med svåra förutsättningar som kan ändras snabbt. Detta är vardagsmat för oss och vi tar vårt ansvar, men skall inte behöva betala med vår egen hälsa!
Uppsalas föräldrar måste ställa frågan till sina politiker - behöver deras barn gå i överfulla skolor med lärare som går på knäna? Det är en fråga om politisk vilja att genomdriva visioner. Att satsa på skolan är aldrig bortkastade pengar – Uppsala är en kommun med muskler att bygga en pedagogisk och hälsomässig vinst för framtiden, bara viljan att prioritera finns. En skola kan inte drivas genom att köra slut på sin personal - det är dags att Uppsalas politiker gör handling av sina visioner och skapar den skola i toppklass de påstår att vi har!