Det Àr dags för vÄra politiker att fokusera pÄ det som Àr viktigt, att pÄ riktigt involvera oss Uppsalabor i planeringen av vÄr stad, vÄra tÀtorter och vÄr landsbygd. Det Àr först nÀr vi fÄr vara delaktiga i arbetet med hur vÄra nÀrmiljöer ska utvecklas och utformas som vi kan tala om ett medborgarinflytande pÄ riktigt.
Den senaste tiden har fyllts av diskussioner om hur en frÄga för en folkomröstning ska formuleras. FrÄn ett vallöfte om en omröstning om ett ja eller nej till spÄrvÀg har fortsatta politiska förhandlingar genom olika turer nu lett fram till att kommunens olika delar ska stÀllas mot varandra. Och det i en oklart formulerad frÄga. Staden stÀlls mot kransorterna, som i sin tur riskerar att stÀllas mot landsbygden. Det Àr uppenbart att en oklart formulerad frÄga kommer att leda till ett lika oklart svar, vilket lÀmnar ett stort utrymme för politiskt manövrerande i hur det ska tolkas. Det som lanserades som ett projekt för ökat medborgarinflytande kan komma att bli det motsatta. Omröstningen riskerar dessutom att bidra till en oönskad polarisering mellan olika delar av kommunen.
Erfarenheterna frÄn senare Är visar att nÀr kritik har framförts mot planeringen av södra och sydöstra staden sÄ har de framförda synpunkterna slagits undan med argumentet att fyrspÄrsavtalet inte medger annat Àn vad som dÀri stÄr skrivet. Det Àr högst troligt att utfallet av en folkomröstning kommer att nyttjas pÄ samma sÀtt. Vi riskerar att hamna i en situation dÀr varje ifrÄgasÀttande av kommande planering av ditt eller mitt nÀromrÄde kommer att slÄs undan för att det strider mot utfallet av den genomförda folkomröstningen. Lokala opinioner kommer enkelt att slÄs undan med argumentet att det Àr folkets vilja, uttryckt i ett demokratiskt val, som gÀller. Folkomröstningen blir pÄ sÄ sÀtt ett verktyg för fortsatt toppstyrning av kommunens planering.
Om inte folkomröstning Àr rÀtt vÀg att gÄ, hur ska dÄ medborgarperspektivet kunna stÀrkas? Vi vill se en större lyhördhet för de lokala perspektiven sÄsom de beskrivs och framförs av de som berörs av planeringen. Detta oavsett om det rör Stenhagen, SvartbÀcken, Sunnersta eller Storvreta. De som bor och verkar i en viss del av kommunen Àr de som kan förhÄllandena pÄ platsen bÀst. Det Àr de som direkt berörs av planerade ÄtgÀrder som, i lagens anda, bör bli involverade och lyssnade pÄ nÀr förÀndringar planeras i deras livsmiljö.
Det fanns en tid nÀr var femte röstberÀttigad invÄnare var medlem i ett politiskt parti. DÄ fÄngade som regel partidistrikten upp de lokala perspektiven och de kunde genom sitt arbete medverka till att bÄde informera om och skapa respekt och förstÄelse för det som planerades. Kunskapen om de faktiska förhÄllandena i kommundelen och om den lokala opinionen fördes direkt in i det politiska arbetet. I dag, nÀr endast nÄgra procent av befolkningen Àr medlemmar i ett politiskt parti, krÀvs andra arbetsmetoder för att sÀkerstÀlla att de om berörs av planeringen ska fÄ chansen att bli delaktiga och lyssnade pÄ.
Kommunstyrelsen antog pÄ försommaren ett tillÀggsdirektiv till den översyn av kommunens översiktsplan som nyligen har pÄbörjats. Enligt tillÀggsdirektivet ska det genomföras en serie av dialoger med invÄnare och organisationer under 2023 och 2024 för att fÄ fram fördjupade underlag till planen.
Vi vill se att detta direktiv inte stannar pÄ papperet utan nu omsÀtts i praktiken och dÄ inte enbart i form av digitala enkÀter. En rÀtt genomförd dialogprocess, som omfattar alla delar av kommunen, kommer att ge en stabilare grund för kommande planering och beslut Àn vad en illa genomtÀnkt folkomröstning kan bidra till. LÀgg dÀrför ner tanken pÄ en folkomröstning, gör ett rejÀlt omtag av översiktsplanen och börja att lyssna pÄ dem som berörs.