Kungliga Biblioteket har pÄ regeringens uppdrag föreslagit nationella riktlinjer för öppen vetenskap. Riktlinjerna följer i spÄren av UNESCO:s rekommendation om öppen vetenskap, som rekommenderar att varje land antar en nationell policy. Regeringen har ocksÄ redan tidigare uppdragit Ät hela högskolesektorn att stÀlla om till ett öppet vetenskapssystem senast 2026, och riktlinjerna kan ses som ett steg mot detta mÄl.
UNESCO betonar att kunskapens frukter bör komma alla mÀnniskor till del. Det Àr ohÄllbart att vi fortsÀtter publicera vetenskapliga resultat bakom betalvÀggar. Men öppen vetenskap handlar ocksÄ i grunden om forskningens integritet och tillförlitlighet. För att vetenskapen ska kunna korrigera sig sjÀlv och göra framsteg behöver vi forskare tillgÄng till varandras data och metoder. Det finns en vÀldig potential att göra forskningen vid vÄra lÀrosÀten mer effektiv, pÄlitlig och vÀrdefull genom att bedriva den öppet.
DÀrför Àr förslaget till nationella riktlinjer vÀlkommet. Men tyvÀrr Àr förslaget i sin nuvarande form en missad chans. Riktlinjerna ger visserligen en bra översikt, och det Àr positivt att de tÀcker Àven öppna forskningsmetoder, ett omrÄde som inte tidigare funnits med i nationell policy. Men de Àr alltför beskrivande och upprepar mest sÄdant som redan Àr fastlagd och kÀnt. MÄlen som sÀtts upp Àr diffusa och gÄr inte att utvÀrdera. AnsvarsförhÄllandena beskrivs pÄ ett sÀtt som egentligen inte förpliktar nÄgon till nÄgot.
NĂ€r det till exempel gĂ€ller forskningsdata upprepar riktlinjerna det av regeringen fastlagda mĂ„let att data frĂ„n offentligt finansierad forskning ska tillgĂ€ngliggöras âsĂ„ öppet som möjligt, sĂ„ begrĂ€nsat som nödvĂ€ndigtâ senast 2026. Vidare ska FAIR-principerna (Findable, Accessible, Interoperable, Reusable) uppfyllas. Det Ă€r bra att riktlinjerna stödjer sig pĂ„ redan fattade beslut, men de behöver gĂ„ lĂ€ngre och bidra till att konkretisera vad dessa mĂ„lsĂ€ttningar betyder och hur vi kan veta om de har uppnĂ„tts. Vem ansvarar för att kartlĂ€gga de forskningsdata som produceras och delas vid vĂ„ra universitet? Vem sĂ€kerstĂ€ller att data möter FAIR-kriterierna? Vid vilken nivĂ„ Ă€r mĂ„let uppnĂ„tt?
En helt avgörande faktor för omstÀllningen till öppen vetenskap Àr att meritvÀrderingen av forskning utvecklas. Vi behöver komma bort ifrÄn att enögt titta pÄ antalet vetenskapliga publikationer och namnen pÄ de tidskrifter dÀr artiklar publicerats. I stÀllet behöver vi utveckla metoder för att vÀrdera forskningens faktiska innehÄll. I detta ligger ocksÄ att vÀrdera olika forskningsprodukter som data och kod. Riktlinjerna anger visserligen att lÀrosÀtena behöver utveckla incitamentsstrukturer, men hÀr behövs mer specifika mÄlsÀttningar, och forskningsfinansiÀrernas ansvar behöver pekas ut.
Forskningen ska inte detaljstyras. Det konkreta arbetet mĂ„ste genomföras pĂ„ lĂ€rosĂ€tena, i miljöerna dĂ€r forskningen sker. Det Ă€r bra att riktlinjerna inte talar om exakt hur mĂ„len om öppen vetenskap ska uppfyllas. Det tar tid att utveckla forskarsamhĂ€llets interna normativa uppfattningar om vad som ârĂ€knasâ. Trots att nĂ€stan alla, pĂ„ det abstrakta planet, Ă€r överens om att öppen vetenskap Ă€r rĂ€tt vĂ€g finns mĂ„nga hinder nĂ€r det handlar om att Ă€ndra pĂ„ invanda arbetssĂ€tt. HĂ€r behövs stöd till forskare och grupper inom akademin som med data och systematiska undersökningar kan visa hur transparent forskningen Ă€r i dag, hur den kan utvecklas och vilka effekter det blir av olika Ă„tgĂ€rder i systemet. Riktlinjerna pekar ut forskarna eget ansvar, men hĂ€r behövs en direkt koppling till resurser som möjliggör för forskare att driva utvecklingen.
Till intet förpliktande riktlinjer Àr sÀmre Àn inga riktlinjer alls. Kungliga Biblioteket har nu chansen att ordentligt vÀssa riktlinjerna med konkreta och tidssatta mÄl för omstÀllningen till öppen vetenskap. Om sÄ sker kommer riktlinjerna att kunna bli ett verktyg för omstÀllningen till öppen vetenskap och inte en till pappersprodukt för arkiven.