Sedan Knivsta blev en egen kommun i början av 2000-talet har befolkningen ökat med över 50 procent. 2022 väntas det bo över 20 000 personer här, de flesta inom områden som är anslutna till kommunens vatten- och avloppsnät. Knivsta.nu vill bromsa tillväxten – bland annat på grund av reningsverkets kapacitet.
En orsak till att vi behöver pausa detaljplaner som är tänkta att antas från nästa år och framåt hänger ihop med avloppssituationen i Knivsta. I dag har reningsverket vid Knivstaån ett miljötillstånd för 13 000 pe (Personekvivalenter), ett mått på en persons bidrag per dag. I dag är vi cirka 13 000 personer. Men eftersom Knivsta kommun är en pendlingsort med 7 000 utpendlare så har Knivstavatten nyligen beslutat att varje person i Knivsta bara ska beräknas spola ner 60 procent jämfört med normalsvensken.
Knivsta.nu anser att uträkningen inte håller då den enbart bygger på underlag från år 2018. Snittvärdet för de senaste fem åren är högre. Beslutet togs dessutom i början av pandemin innan vi sett dess påverkan på vårt avloppsvatten. Pandemin har ändrat människors arbetsvardag och kraftigt ökat andelen som jobbar i hemmet.
Vi tror inte att arbetspendlingen kommer att återgå till vad som gällde före pandemin. Många företag har insett hur bra det fungerar när anställda jobbar hemma och kommer därför att fortsätta med det. Det gör att även snittet för de senaste åren kan vara för lågt i framtiden.
Om man använder genomsnittet sedan 2014 kan man medge utbyggnad upp till 17 300 personer. Efter att kommunfullmäktige sannolikt i slutet av november antar planen för Alsike Nord 2 A som innehåller cirka 550 bostäder har vi nått den gränsen för befintligt reningsverk.
Till dess frågan om Knivsta framtida avloppslösning är löst, antingen med en anslutning till Käppalaverket på Lidingö eller med en nyinvestering i ett stort lokalt reningsverk är det dags för utbyggnadsstopp i Knivsta. Beslutet blir inget brott mot fyrspårsavtalet eftersom detta är en av orsakerna som kan hindra kommunen att fullfölja avtalet.
Knivsta.Nu anser att tillväxttakten även behöver bromsas av andra skäl och vill att fyrspårsavtalet förhandlas om med ett väsentligt lägre antal bostäder.