Trafikverket ordnade den 23 januari 2024 ett samrådsmöte i frågan där förslag till spårsträckningar skulle belysas för allmänheten. Å ena sidan föreslås att två nya spår dras utmed befintliga spår rakt genom Knivsta tätort, å andra sidan föreslås nya spår att dras utanför tätorten utmed E4. Mycket folk kom till mötet inte minst för att spårdragningsfrågan är mycket viktig ur många aspekter. Men många ansåg mötet vara ett misslyckande eftersom ingen sedvanlig gemensam informationsstund och öppen frågestund hölls utan endast en utställning av bildskärmar och mingel. Många som ville få information, få ställa frågor och diskutera alternativen med Trafikverket öppet för alla fick inte den möjligheten. Missnöjet över detta kom till uttryck i flera UNT-artiklar.
Knivsta kommun skickade i våras ett remissvar till Trafikverket där samtliga partier står bakom ståndpunkten att nya spår ska dras parallellt med befintliga genom Knivsta tätort. Denna tillskapade politiska ståndpunkt torde sakna bred folklig förankring. Just hållningen att dra nya spår genom Knivsta tätort har väckt mycket kritik. Bland annat rörande det buller vi då får leva med för all framtid, väg och tåg-trafikstörningar i många år, tvångsinlösen, flytt av fastigheter, barriäreffekter, trafiksäkerhet och pålitlighet med mera.
I sitt remissvar har kommunen bland annat framhållit att en spårdragning utanför tätorten skulle medföra sämre underhåll och upprustning av befintliga spår. Detta påstående är ogrundat. Spårunderhåll är inte avhängigt en spårdragning genom Knivsta eftersom underhållet av befintliga spår fortsatt kommer att vara ett långsiktigt prioriterat åtagande för Trafikverket.
Ett annat svårförståeligt argument i remissvaret är att en dragning vid E4 skulle störa badande vid Särstabadet, som ligger 1,7 kilometer från E4. Men ingenting tas upp i remissvaret om hur 4-spår med all tåg-trafik genom tätorten skulle störa boende i närheten av spåren eller de som vistas i närheten.
Det har för övrigt inte framgått för allmänheten det faktum att den trafik som kommer att gå genom tätorten på de nya spåren är fjärrtåg, snabbtåg och godståg som inte stannar i Knivsta.
Folk har inte fått information om olika mer eller mindre ”fasta” parametrar. Inte fått ställa frågor vid öppet möte. Det finns många frågor som behöver belysas innan besluten fattas. Till exempel:
- Måste godstågen gå genom Knivsta tätort även vid E4-dragning? Finns det en riskanalys?
- Vad kostar de två olika liggande förslagen?
- Kan uppdragsbeskrivningen till Trafikverket revideras? Till exempel utvidgas på ett sätt som ger möjlighet till ny stambana utmed E4 med eventuellt tunnlar (Knivsta-Rosersberg)?
- Vad kostar en tunnellösning (Knivsta AR-Arlanda/Rosersberg) kontra A och C-alternativ?
Nils Brunsson, professor i företagsekonomi har skrivit många artiklar i frågan i UNT. Nyligen: ”Valet mellan dessa alternativ är ytterst betydelsefullt. Investeringar i järnväg är extremt långsiktiga; de bestämmer villkoren för resande och godstrafik för minst hundra år framåt.” Ja, det betyder därtill väldigt mycket för boende och företagare i Knivsta.
Den 21 oktober ska Knivsta kommun besluta om kompletterande synpunkter till Trafikverket. Något nytt samråd/dialogmöte med medborgarna har inte anordnats. Är spårsfrågan på väg att avgöras över huvudet på Knivstaborna? Detta beslut bör skjutas upp!
Vi – en lokal opolitisk medborgargrupp – kommer att ta initiativ till ett nytt samrådsmöte med öppen frågestund dit medborgarna, Trafikverket och Knivstas politiska företrädare inbjuds. Frågan är avgörande både för Knivsta, regionen och riket för framtiden.