Säkerhetspolisen (Säpo) skriver att eleverna på Imanskolan ”troligtvis utsätts för radikalisering genom att vistas i en miljö som förespråkar enklavisering av samhället i stället för respekt för de mänskliga rättigheterna och grundläggande demokratiska värderingar.”
Imanskolan har tidigare inte haft några anmärkningar efter granskningar från Skolinspektionen (senast 2017). Skolan har erbjudit Skolinspektionen att göra ett besök för att granska Säpos uppgifter, men de har tackat nej eftersom de litar på Säpos bedömning. Hur Säpos bedömning gått till är hemligt.
Under mina två år på Imanskolan har jag aldrig någonsin fått några andra direktiv än att följa läroplanen. Jag kommer här att kortfattat försöka bemöta anklagelser som handlar om miljön på Imanskolan, från mitt perspektiv.
Säpo anser att flickor och minoriteter inte får ta plats i klassrummen och att det finns en tillåtande attityd i ledningen att behandla minoritetsgrupper sämre.
Det finns inga exempel och det står ingenting om vilka minoritetsgrupper det gäller. Vi arbetar med värdegrunden precis som andra skolor och har en likabehandlingsplan. På schemat har vi både haft värdegrundsvecka och FN-dag med allas lika värde och barnkonventionen. I elevråd, utvecklingsgrupp, ledningsgrupp och kommittéer finns alla möjliga grupper representerade. Det går att kontrollera. Utvecklingsgruppen beslutade, några veckor innan påsk, att ett av skolans tre mål nästa läsår ska vara värdegrunden. Finns i protokoll. Jag tillhör en minoritetsgrupp på skolan och har aldrig känt mig så välkommen på en arbetsplats.
Säpo säger att barn hämtas från klassrummen på fredagar för bön och att det finns en ”subtil kontroll” över vilka som deltar.
F-3 får inte be fredagsbön. Vi har frivillig fredagsbön för mellanstadiet och den sker på eftermiddagsrasten, vilket är lätt att kontrollera. Det är runt 10 elever i veckan som ber fredagsbön. Andaktsrummet är ungefär lika stort som ett större vardagsrum så jag vet inte hur mellanstadiets cirka 100 elever skulle få plats om alla ber fredagsbön. Kanske Säpo har förslag?
Säpo anser att skolan tillåter negativa åsikter om Sverige, radikaliserade åsikter och dödshot.
Vi har rutiner mot alla former av kränkande behandlingar med åtgärdstrappa och en trygghetskommitté som kontinuerligt arbetar för elevernas säkerhet. Det går att kontrollera om man vill. Återigen är det svårt att svara på en anklagelse utan ett enda exempel.
Säpo menar att svenska högtider och helger inte firas.
Tack och lov finns ingen lag på att man måste fira kristna högtider. I min klass har vi under december månad tittat på julkalendern, öppnat kalenderluckor, haft lite pyssel och passat på att prata om varför människor firar jul. Flera elever i min klass hade någon form av julfirande under vinterlovet. Räcker det för Säpo? På Nobeldagen hade vi på skolan en temadag med aktiviteter och finmiddag.
Säpo säger att det inte bedrivs SVA-undervisning (svenska som andraspråk).
Jag förstår inte den här. Jag skickar mina SVA-elever på SVA-lektioner varje vecka och har regelbundna konsultationer med en behörig SVA-lärare. Det här är ytterligare en uppgift som är lätt att kontrollera.
Skolmiljön är en stor del i den helhetsbild som Säpo målar upp och är också kärnan till Skolinspektionens skriftliga beslut – eleverna utsätts för en påverkan mot en islamistisk ideologi.
Nu i efterhand menar Fredrika Brickman som är enhetschef på Skolinspektionen att det inte är relevant hur välfungerande skolan är (SVT Uppsala 6/5). Först litar de på Säpos omdöme, sen är skolmiljön inte längre relevant. Hur som helst verkar det vara viktigt att inte göra en inspektion. Vi som arbetar på skolan ska få leva resten av våra liv med anklagelsen att ha försökt radikalisera muslimer, utan någon möjlighet till upprättelse.
Jag kräver att Skolinspektionen inspekterar Imanskolan eller tar bort anklagelserna från nedläggningsbeslutet.
Säpo skriver att Imanskolan inte lär eleverna respektera de mänskliga rättigheterna och grundläggande demokratiska värderingar, därför ska de - med hjälp av Skolinspektionen - utan bevis och med hänvisning till hemlig information stänga skolan. Det är en livslång läxa för hur den svenska demokratin fungerar för en minoritetsgrupp som muslimer. Barnen vet att Säpos yttrande om skolan inte stämmer och hur deras tillit till det svenska samhället påverkas av det vill jag inte ens tänka på.