Ingenjörsbrist hotar Sverige inom kort

Bristen på ingenjörer är ett stort hot mot välfärden och den gröna omställningen, skriver Maria Rosendahl.

Maria Rosendahl, Teknikföretagen, oroas över att så få ingenjörer utexamineras i Uppsala och Sverige.

Maria Rosendahl, Teknikföretagen, oroas över att så få ingenjörer utexamineras i Uppsala och Sverige.

Foto: Pressbild

Debatt2023-06-18 08:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är examenstider. Ifjol examinerades sammanlgat 455 ingengjörer vid Uppsala universitet. Det utgör 7 procent av totalen 6 488 personer enligt Universitetskanslersämbetets statistik. 

Är det få eller många? Vi på Teknikföretagen anser att det borde ha varit fler. Vi tycker att regeringen behöver agera kraftfullt och våga prioritera ingenjörsutbildningarna framför andra utbildningar som inte skapar lika mycket välfärd och lika många nya jobb.

Genom snillrika innovationer och framgångsrika företag har ingenjörerna genom åren gjort Sverige rikt. De byggde folkhemmet, de skapade system för vatten och avlopp, kollektivtrafik och fick elen att bli till ljus och värme. 

Teknikindustrin utgör stommen i det näringsliv som är basen för svensk tillväxt och välfärd. Industrins andel av BNP är cirka 20 procent och för varje direkt jobb inom industrin skapas ytterligare 1,2 jobb i underleverantörsledet. För att vara konkurrenskraftiga och innovativa behöver företagen fler ingenjörer som kan utveckla och driva teknikutveckling och innovation.

Ingenjören är dessutom en nyckel till industrins gröna omställning med de stora projekt som ska göra Sverige världsledande inom fossilfritt stål och gröna batterier. 

Teknikindustrin är dock knappast den enda sektor som lider av kompetensbrist. Däremot är ingenjören en av de yrkesgrupper som är särskilt viktig för samhället och avgörande för att skapa de resurser som ska finansiera samhällsbygget. Därför konstaterar vi att en riktad satsning behövs. Svensk industri ropar efter ingenjörer, och regeringen behöver svara.

Som företrädare för den svenska teknikindustrin vill vi lyfta fram tre förslag.

För det första, prioritera ingenjörsutbildningarna. Omfördela resurser till samhällsviktiga utbildningar som har hög etableringsgrad på arbetsmarknaden och stor efterfrågan från näringslivet. Universitet och högskolor bör få incitament att erbjuda studenter sådan utbildning, och de högskolor som har högt söktryck på sina ingenjörsutbildningar bör få mer resurser att utöka antalet platser. 

För det andra, gör det möjligt för ingenjörsstudenter som blir klara med sin examen inom utsatt tid, att skriva av delar av sina studieskulder. Detta skulle både ge individen ekonomiska incitament till att söka sig till en ingenjörsutbildning, samt öka genomströmningen på utbildningarna. 

För det tredje, inför en svensk STEM-strategi (Science, Technology, Engineering och Mathematics). För att inte hamna i samma läge av kompetensbrist om 15 år igen behöver vi långsiktigt öka teknisk och naturvetenskaplig kunskap och ge unga bättre förutsättningar i ämnen som matematik och teknik. 

Vi vet att det för många säkerligen framstår som mycket radikalt och egennyttigt att föreslå att resurser ska omfördelas, men vinnaren är samhället.

Varje arbetad timme inom industrin skapar till att börja med ett högre förädlingsvärde än inom andra branscher. Varje krona i förädlingsvärde (direkt bidrag till BNP) i industrin ökar dessutom förädlingsvärdet med närapå lika mycket i andra verksamheter. Den multiplikatorn har därtill visat sig öka över tid.

Varje år publicerar vi en ny analys av SCB:s statistik och följer upp ämnet. Senaste rapporten från 2022 (Exportsektorn växer på hemmaplan) visar exempelvis att under perioden 2015–2019 ökade industrin den indirekta sysselsättningen, det vill säga sysselsättning i andra branscher, med 43 700 personer.

Sverige är ett ingenjörsland men det krävs resoluta reformer för att Sverige ska fortsätta att vara det. Det kommer i sin tur att kräva politiskt mod, för en utbildningspolitik som prioriterar de utbildningar som är av stort samhällsintresse. Politiken måste våga satsa på ingenjören.